Pesan Dakwah dalam Media Sosial TikTok Akun @kadamsidik00

Authors

  • Muhammad Fajrin Institut Agama Islam Negeri Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/al-hikmah.v4i1.1755

Keywords:

TikTok, Da'wah, Da'wah Message

Abstract

This research aims to analyze the forms of conveying da'wah messages found on one of the TikTok accounts which attracts many TikTok social media fans from young people, namely the @kadamsidik account. Apart from that, this research also aims to determine the response and impact of the da'wah message conveyed by @kadamsidik00 on social media viewers or netizens.
The results of this research show that there are forms of conveying da'wah messages in general, namely Sharia, Akidah, and Akhlaq in TikTok content on the @kadamsidik00 account. The delivery of the da'wah message is accompanied by verses from the Qur'an so that the explanation is considered to be in accordance with the sources of Islamic teachings. Apart from that, this research shows various forms of netizen responses, both positive and negative.
The implications of this research are able to create young preachers who are able to contribute to Islamic da'wah by taking advantage of opportunities on current social media

References

Abdullah, Muhammad Qadaruddin. Pengantar Ilmu Dakwah, Penerbit Qiara Media, 2019

Aisyah, Nur dan Sawiyatin Rofiah. “Dakwah Modern Pada Era Konvergensi Media : Studi Kasus Youtube Pondok Pesantren Nurul Jadid,” Dakwatuna 8, no. 2 (2022): h. 111.

Anshori, Salimsyahid. “Penggunaan TikTok Sebagai Media Komunikasi Dakwah (Studi Netnografi Pada Akun @kadamsidik00)”, Skripsi (2023): 41

Asbar, Andi Muhammad dan Agus Setiawan. “Nilai Aqidah, Ibadah, Syariah dan Al-Dharuriyat Al-Sittah Sebagai Dasar Normatif Pendidikan Islam”, Journal of Islamic Education 1, No. 1, (2022): 90

Aziz, Moh. Ali. Ilmu Dakwah Jakarta: Kencana, 2017.

Damanhuri, Dadan. “Analisis Isi Pesan Dakwah Syariah Pada Website Bincangsyariah.com”, Skripsi (2022): h. 21

Fahrurozi, dkk., Ilmu Dakwah Jakarta: Prenadamedia Group, 2019.

Faletyana, Anggita dan Luthfi Ulfa Ni’amah.’’TikTok Sebagai Media Dakwah (Analisis Isi Pesan Dakwah Akun TikTok @baysasman00)’’ Manajemen Dakwah, no.1 (2022): h.35.

Farrel dan Kenny. Normalitas Baru Bersama Covid-19 (Semarang: jl. Pawiyatan, 2020), h. 142.

Fauzi, Rizky Aziz Lukman. “Pesan Dakwah Dalam Album Perayaan Patah Hati Babak 1 Milik Band For Revenger”, Skripsi (2024): 12

Fitriany, Sarah. “Semiotika Pesan Akhlak Dalam Filem PendekKaya Tanpa Harta”, Jurnal Komunikasi Islam 11, No. 1, (2021): h. 128

Habibah, Syarifah. “Akhlak Dan Etika Dalam Islam”, Jurnal Pesona Dasar 1, No. 4, (2015): 73

Halwati, Harun Arrosyid dan Umi. ”Analisis Isi Kuantitatif Pesan Dakwah Adi Hidayat Dalam Youtub KajianDakwah : Tujuh Amalan Mendapatkan Surga Firdaus”, Jurnal Ilmiah Komunikasi 6, No. 1,(2022): 39

Hasan, Mohammad. Metodologi Pengembangan Ilmu Dakwah(Surabaya: Pena Salsabila, 2013), h. 81.

Inayah, Shoma Nur Firda dan Siti Malaiha Dewi. “Analisis Pesan Dakwah Akidah Akhlak dan Syari’ah alam Novel Hati Suhita Karya Khilmah Anis”, Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 8, No.2, (20210):h. 240

Ishaq, Ropingi El. Pengantar Ilmu Dakwah. Malang: Madani, 2016.

Ismail, Ilyas dan Prio Hotman. Filsafat Dakwah: Rekayasa Membangun Agama dan Peradaban Islam (Jakarta: Kencana, 2011), h. 202

Kaharuddin, “Dakwah dalam Islam,”Al-Tajdid 5, (2011): h.60.

Malimbe, Armiylia Fonny Waani, dan Evie A. A. Suwu. “Dampak Penggunaan Aplikasi Online TikTok (Douyin) Terhadap Minat Belanja di Kalangan Mahasiswa Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Untiversitas Sam Ratulangi Manado”, Jurnal Ilmiah Society 1, No. 1, (2021): 4

Maullasari, Sri. “Metode Dakwah Menurut Jalaluddin Rakhmat dan Implementasinya Dalam Bimbingan dab Konesling Islam (BKI)”, Jurnal Dakwah 20, No. 1, (2019):129

Mirawati, Ira. “Pemanfaatan Teori Komunikasi Persuasif pada Penelitian E-Commerce di Era Digital,” Medium 9, no. 1 (2021): h. 66

Moleong dan Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif(Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2002), h. 3.

Muhammad, Natsir. Fiqbud Dakwah (Jakarta: Media Dakwah, 2000), h. 1.

Munir dan Wahyu Ilahi. Manajemen Dakwah (Jakarta, Kencana, 2006), h. 15

Munir dan Wahyu Ilahi. Manajemen Dakwah (Jakarta: Kencana, 2006), h. 8-9

Nadzifah, Faizatun. “Pesan Dakwah Dosen Dakwah STAIN Kudus Dalam Surat Kabar Harian Radar Kudus”, Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 1, No. 1, (2013): 112

Nasution, Nurul Liza. et al., “Terminologi Studi Akidah/Teologi Dan Ruang Lingkup Studi Akidah Akhlak”, Jurnal Yaqzhan 9, No. 2, (2023): 324

Nisa, Masturina Khoirun Ucik Ana Fadila , dan Agus Widodo. “Isi Pesan Dakwah Aqidah dan Syariah dalam Film Indonesia Islam (Jilbab Traveler Love Sparkes In Korea)”, Jurnal Translitera Edisi 8 (2019): h. 6

Normina. “Peranan Akhlak Dalam Dunia Pendidikan Islam”, An-Nahdhah 12, No. 23, (2019): 135

Nurdianti, Endang. “Analisis Isi Pesan Dakwah Webtoon Ngopi Yuk! Di Kalangan Remaja Melalui Komik Dialog”, Jurnal Dakwah dan Komunikasi 4, No. 2, (2022): h. 2

Nurhadi, Zikri Fachrul. Teori Komunikasi Kontemporer. Depok: Kencana, 2017.

Oktavia, Wahyu dan Diyan Zuliyandari. “Analisis Wacana Tekstual dan Kontekstual dalam Naskah Drama Bunga Rumah Makan Karya Utuy Tatang Sontani,” Lingua 15, no. 2 (2019): h. 226.

Pambudi, Teguh Sri. “Profil Bisnis TikTok: Sejarah, Data Pengguna, dan Sumber Pendapatan”, https://swa.co.id/.

Prakoso, Agis Dwi. “Penggunaan Aplikasi Tik Tok dan Efeknya Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja Islam di Kelurahan Waydadi Baru Kecamatan Sukarame”, Skripsi (2020): 25

Puspianto, Alim. “Strategi Dakwah Masyarakat Kota,” Jurnal Prodi Komunikasi dan Penyiaran Islam 9, no. 1 (2021): h. 42.

Qodariyah, Siti Lailatul. “Akhlak Dalam Perspektif Alqur’an”, Jurnal Al-Fath 11, No. 2, (2017): 150

Rakhmawati, Istina. “Perkembangan Media sebagai Sarana Dakwah,” At-Tabsyir 4, no. 1 (2016): h. 53.

Riskiyanti, Vara Dila. “Pesan Dakwah Di Media Sosial TikTok @ZAHIDSAMOSIR,”skripsi (Jakarta : Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam Jakarta, 2022), h. 11.

Rohim, Haji Syaiful. Teori Komunikasi: Perspektif, Ragam dan Aplikasi (Jakarta: Rineka Cipta, 2009), h. 168

Said, Nurhidayat Muh. “ Metode Pesan Dakwah (Studi al-Qur’an Surah An-Nahl Ayat 125)”, Jurnal Dakwah Tabligh 16, No.1, (2015): 78

Siregar, Nur Aisyah. “Aqidah Islam, Analisis Terhadap Kesohihan Pemikirnya”, Jurnal Wahana Inovasi 9, No. 1, (2020): 100

Sukriah. “Analisis Isi Peran Dakwah M. Quraish Shihab Dalam Buku Menabur Pesan Ilahi”, Skripsi (2008): h. 19

Tech. “Ketahuan Pakai ChatGPT, Pria ini Ditangkap di China”, https://www.cnbcindonesia.com/.

Triyono, Agus dan Nifsya Khaira Marhuda. “Studi Analisis Isi Pesan Dakwah Dalam Media Sosial Istagram @dakwah_tauhid,” Ilmu Komunikasi 4, no. 1 (2020): h. 58

sTsalitsah, Imtihanatul Ma’isyatuts. “Akhlaq Dalam Perspektif Islam”, Jurnal Studi Agama 6, No. 2, (2020):112

Usman, Abdul Rani. “Metode Dakwah Kontemporer”, Jurnal AL-BAYAN 19, No. 28, (2013): 110

Watie, Errika Dwi Setya. “Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media),” The Messenger 3, no. 1 (2011): h. 70-71.

Wulandari, Rindyani Putri dan Lalu Nasrulloh. “Pesan Dakwah dalam Konten TikTok Ustadz Syamsudin Nur Ahmad pada Akun @Syamtheceo,” Dakwah dan Komunikasi 1, no. 2 (2022): h. 50-51.

Yantos. “Analisis Pesan-Pesan Dakwah Dalam Syair-Syair Lagu Opick”, Jurnal RISALAH, FDK-UIN Suska Riau 24, No. 2, (2013): 16

Yunita, Venny. “Analisis Isi Pesan-Pesan Dakwah Pada Buku Percepatan Rezeki Dalam 40 Hari Dengan Otak Kanan,”Skripsi (2018): h.30.

Downloads

Published

2024-12-19

Issue

Section

Articles