Pengaruh Media Sosial TikTok terhadap Kreativitas Mahasiswa Komunikasi dan Penyiaran Islam IAIN Sorong
DOI:
https://doi.org/10.47945/al-hikmah.v4i2.2185Keywords:
TikTok, Social Media, Creativity, Da’wah Communication, KPI StudentsAbstract
This study aims to analyze the influence of TikTok social media usage on the creativity level of students in the Islamic Communication and Broadcasting (KPI) Study Program at IAIN Sorong. As a dominant platform among the younger generation, TikTok offers various features that stimulate student creativity in producing Islamic da'wah content. Using a quantitative correlational approach with a sample of 31 KPI students, data were collected through a structured questionnaire and analyzed using SPSS version 25. The Pearson correlation test revealed a very strong and significant relationship between TikTok usage and student creativity (r = 0.909; p < 0.01). The linear regression analysis showed that TikTok usage explains 82.6% of the variance in creativity (R² = 0.826), although the regression model did not produce statistically significant results (p = 0.775). These findings indicate a strong associative relationship but suggest that other external factors may influence creativity. The study highlights the potential of TikTok as a tool to support creative expression and da'wah in the digital age, while recommending further research using multivariate or mixed methods for deeper understanding.
References
Amabile, Teresa M. Creativity and innovation in organizations. Vol. 5. Boston: Harvard Business School, 1996.
Amri, M. Rifqi. "Hubungan Penggunaan Media Sosial Tiktok Dengan Kreativitas Dalam Pembuatan Konten Pada Mahasiswa Jurusan Komunikasi Penyiaran Islam Uin Prof Kh Saifuddin Zuhri Purwokerto Angkatan 2020."(2024)
Azman, Mei Ardenia. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok Terhadap Kreativitas Mahasiswa Ilmu Komunikasi Uin Suska Riau Angkatan 2021. Diss. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2024.
Ente, Ferdi, Dwi Ratnasari, and Ariandi Saputra. "Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok Terhadap Kreativitas Mahasiswa Universitas Ichsan Gorontalo Proram Studi Ilmu Komunikasi."
Fanaqi, Chotijah. "Tiktok Sebagai Media Kreativitas Di Masa Pandemi Covid-19." Jurnal Dakwah 22.1 (2021): 105-130.
Fazry, Muhamad. Persepsi mahasiswa terhadap konten dakwah media sosial tiktok Ustad Abdul Somad: Studi pada Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi. Diss. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, 2025.
Fitri, Annisa Nurintha, Lestari Bunga Pertiwi, and Marisa Puspita Sary. "Pengaruh media sosial tiktok terhadap kreativitas mahasiswa ilmu komunikasi Universitas Negeri Jakarta angkatan 2019." Komuniti: Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi 13.1 (2021): 37-46.
Iban, Tira Gloriya. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok Terhadap Kreativitas Mahasiswa STMIK Widya Cipta Dharma. Diss. STMIK Widya Cipta Dharma, 2024.
Madhani, Luluk Makrifatul, Indah Nur Bella Sari, and M. Nurul Ikhsan Shaleh. "Dampak Penggunaan Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Islami Mahasiswa Di Yogyakarta." At-Thullab: Jurnal Mahasiswa Studi Islam 3.1 (2021): 627-647.
Maulida, Nia. "Pemanfaatan Media Sosial Tiktok sebagai Forum Kreativitas dan Sarana Literasi Digital." Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya 3.1 (2025): 28-39.
Monica, Amelia Putri. Persepsi Mahasiswa Komunikasi Dan Penyiaran Islam Terhadap Dakwah Melalui Aplikasi Tiktok Di Uin Raden Intan Lampung. Diss. Uin Raden Intan Lampung, (2023).
Nasution, Juni Sahla, et al. "Manfaat media sosial sebagai sarana pengembangan kreativitas mahasiswa di era digital." AMI: Jurnal Pendidikan Dan Riset 3.1 (2025): 43-49.
Nurila, Darty Herma. Persepsi mahasiswa komunikasi dan penyiaran islam terhadap penggunaan aplikasi Tik Tok sebagai media dakwah. Diss. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, 2023.
Nurmaya, Siti. Penggunaan media sosial TikTok sebagai sarana dakwah di kalangan mahasiswa Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan. Diss. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, 2024.
Nusti, Asmurti, and Hasdi Syahid Kasim. "Efektivitas Konten Dakwah Pada Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Mahasiswa Di Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Nahdlatul Ulama Sulawesi Tenggara."
Rahmah, Ika Nurbaeti. Pengaruh Terpaan Media Sosial Tiktok Terhadap Kreativitas Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi Angkatan 2018 Fakultas Ilmu Sosial dan Budaya Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon. Diss. Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon, 2022.
Ramadani, Naina Alfiah. "Pengaruh penggunaan media sosial TikTok terhadap kreativitas mahasiswa." Maliki Interdisciplinary Journal 2.10 (2024): 225-231.
Siregar, Sarmila Haerani, and Ahmad Tamrin Sikumbang. "Penggunaan Tiktok Pada Mahasantri Ma’had Al Jamiah UINSU Tinjauan Aspek Etika Komunikasi Islam." Jurnal Khabar: Komunikasi dan Penyiaran Islam 7.1 (2025): 167-181.
Sulistia, Dirga Ayu, and Irma Yusriani Simamora. "Perilaku Komunikasi Penggunaan Media Sosial TikTok di Kalangan Mahasiswa KPI Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Stambuk 2019." Jurnal Indonesia: Manajemen Informatika dan Komunikasi 4.3 (2023): 1189-1200.
Tandjung, Bonanza Putera Perwira. Pengaruh Pesan Dakwah Pada Tiktok@ Hanan_Attaki_ Tentang “Belajar Dari Rasa Sakit” Terhadap Mahasiswa Komunikasi Dan Penyiaran Islam Angkatan 2020 Uin Jakarta. Bs Thesis. Falkultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi.(2025)
Yasa, I. Nyoman Miyarta, and Ni Putu Sinta Dewi. "Intensitas Pengunaan Tiktok Dan Kreativitas Mahasiswa Prodi Desain Komunikasi Visual." Berajah Journal 5.1 (2025): 1-12.

