Komunikasi Nonverbal Dalam Interaksi Antar Tunarungu Di Sekolah Dasar Luar Biasa Kota Sorong
DOI:
https://doi.org/10.47945/al-hikmah.v4i2.2425Keywords:
Nonverbal Communication, Interaction between Deaf People, SDLB Sorong CityAbstract
This study identifies nonverbal communication in interactions between deaf individuals at a special elementary school in Sorong City. The main objective of this study is to observe and analyze nonverbal communication in interactions between deaf individuals. The research method used in this study is qualitative with a case study approach. Data collection was carried out through observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques used the Miles and Huberman forms, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Triangulation used to test the validity of the data was source triangulation. The results of this study indicate that nonverbal communication is very important in social interactions, namely sign language, facial expressions, kinesics, and proxemics. This nonverbal communication can help create a more inclusive environment and facilitate interaction. Furthermore, supporting factors between deaf individuals are an inclusive environment and a deaf community, while inhibiting factors are social isolation and environmental barriers. This study also found that a good understanding of nonverbal communication can improve the quality of interactions between deaf individuals and strengthen social relationships between them.
References
Adli, F. N., & Anshori, M. S. (2021). Interaksi Simbolik The Jakmania Petukangan Dalam Memaknai Kehadirannya Ditengah Masyarakat. Jurnal Tambora, 5(3), 8–14.
Amalia Ramadhani Sifqa (2020)., “Interaksi Simbolik Dalam Komunikasi Guru Dan Murid Di Sekolah Dasar Luar Biasa-B (Sdlb-B) Nurasoh Jakarta Selatan” Skripsi (Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah Dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Aulia Rifngatul, (2022)., “Komunikasi Verbal Dan Non Verbal Guru Pada Anak Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa B-C Dharma Wanita Kota Madiun” Skripsi (Ponorogo: Fakultas Ushuluddin Adab Dan Dakwah Institut Agama Islam Negeri (Iain) Ponorogo.
Azzahra, S. R., Manalu, S. R., & Santosa, H. P. (2022). Komunikasi Disabilitas: Memahami Hambatan Komunikasi Dan Social Support Pegawai Frontline Tuli Di Lingkungan Kerja Dengar. Interaksi Online, 11(1), 272–284.
Budianto, A. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 12–19.
Chusnul Rofiah, S. E., & Mm, Ciq. (2023). Metode Penelitian Studi Kasus Konsep, Paradigma, Desain Penelitian (Dilengkapi Dengan Pembahasan Dan Contoh Multikasus Dan Multisitus). Literasi Nusantara.
Dadi Ahmad, (2008). “Interaksi Simbolik: Suatu Pengantar”, Jurnal: Mediator, 9, (2).
Emma, (2022) “Interaksi Sosial Anak Tunarungu Terhadap Keluarga Dan Lingkungan Sosial Di Kecamatan Sinjai Utara Kabupaten Sinjai” Skripsi (Makassar: Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Uin Alauddin Makassar.
Faranttaqi Fakri, (2020) “Proses Interaksi Sosial Masyarakat Penyandang Tunarungu” Skripsi (Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah Dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Febri Yanti Vebi, (2022). “Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Penggunaan Boneka Tangan Pada Murid Tunarung Kelas Vi Di Slb Pk & Plk Galesong”, Jurnal: Universitas Negeri Makassar.
Germana, (2024). "Interaksi antar Tunarungu". Hasil Wawancara Pribadi, Sekolah Dasar Luar Biasa Kota Sorong.
Germana, (2025). "Interaksi antar Tunarungu". Hasil Wawancara Pribadi, Sekolah Dasar Luar Biasa Kota Sorong.
H.Sadijan, Et Al., (2018). “Media Pengembangan Pendidik” Jurnal Pendidikan: Forum Komunikasi Guru Pengawas Surakarta.
Halizah Nur, Et Al., (2020) ”Pemerolehan Bahasa Anak Berkebutuhan Khusus (Tunarunggu) Dalam Memahami Bahasa”, Jurnal Metabasa.
Helmayuni, Et Al., (2022) “Pengantar Ilmu Komunikasi” (Cet. I;Malang: Cv Literasi Nusantara Abadi.
Indah Kusumawati Tri (2016), "Komunikasi Verbal Dan Nonverbal”, Jurnal Al-Irsyad.
J. Moelog Lexy (2017), “Metode Penelitian Kualitatif” Cet. XV; Bandung: Remaja Rosda Karya.
Kadri, (2022) “Komunikasi Manusia Sejarah, Konsep, Praktik”, Cet. I; Yogyakarta: Alamtara Institute.
Khinanti, L. D., Zahra, P. A., Efendi, S. N., Anggraini, E. S., & Simare-Mare, A. (2024). Pentingnya Komunikasi Verbal Dan Nonverbal Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Menyenangkan Di Paud. Jurnal Pendidikan Inklusif, 8(6).
Kriyantono, R. (2022). Teknik Praktis Riset Komunikasi Kuantitatif dan Kualitatif: Edisi Kedua. Prenada Media.
Kusumawati, T. I. (2016). Komunikasi Verbal Dan Nonverbal. 6(2).
Lileweri Alo, (2022). Komunikasi Nonverbal Mengenal Bahasa Tubuh Dasar . Cet. I, Pt Refika Aditama.
Lubis, M. S. I. (2020). Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Dharmawangsa Jl. Kl. Yos Sudarso No.224 Medan. 3(1).

