Pengaruh Sertifikasi Halal Terhadap Kinerja Umkm Kuliner Bakso Di Kabupaten Sorong
DOI:
https://doi.org/10.47945/at-thariqah.v4i2.1656Keywords:
Halal Certification, Business Performance, Culinary MeatballsAbstract
This study aims to analyze the extent of the influence of halal certification on the performance of meatball culinary MSMEs in Sorong Regency. This study uses a quantitative research method with a descriptive quantitative approach. The data collection techniques applied are observation, interviews and distributing questionnaires to 35 meatball culinary MSME actors with sampling techniques, namely non-probability sampling with the type of purposive sampling and data analysis techniques using a simple linear regression method. The results of the analysis show that halal certification has a positive and significant influence on the performance of meatball culinary MSMEs in Sorong Regency with a significance value of 0.46 less than 0.05 and as evidenced in the t-test with a calculated t-value of 2.070 greater than the t-value of table 1.689. The effect of halal certification on the performance of MSMEs shows a value of 11.5% while the remaining 88.5% is influenced by other factors that are not included in this study. This is because most of the meatball culinary MSME actors have not implemented halal certification, but these MSME actors are aware of the importance of halal certification.
References
Agus, e. (2017). “Kedudukan Sertifikasi Halal Dalam Sistem Hukum Nasional Sebagai Upaya Perlindungan Konsumen Dalam Hukum Islam”. Amwakuna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan 1, no. 1, 152-153.
Burhanuddin S. (2011). Hukum Perlindungan Konsumen & Sertifikasi Halal. Malang: UIN Maliki Press.
Elisabeth Lia Riani Kore dan Dina Fitri Septarini. (2018). “Analisis Kinerja Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) (Studi Kasus Pada UMKM Sektor Industri Kecil Formal Di Kabupaten Merauke)". Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Sosial 9, no. 1, 26-27.
Fatmawati. (2023). “Analisis Religiusitas, Kesadaran Halal, Literasi Halal, Dan Niat Berperilaku Dalam Memprediksi Pelaku UMKM Melakukan Sertifikasi Halal Di Kabupaten Bangkalan” . Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis 6, no. 1, 68.
Hastuti, P. d. (2021). Kewirausahaan Dan Umkm. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Ismunawan, R. T. (2023). “Faktor Apa Saja Yang Berpengaruh Terhadap Kinerja UMKM? (Studi Kasus UMKM di Desa Batan Kabupaten Boyolali)". Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis dan Kewirausahaan 3, no. 2, 218.
Megawati, R. (2024). Kabupaten Sorong Dalam Angka Sorong Regency In Figure. Kabupaten Sorong: BPS Kabupaten Sorong.
Nukeriana, D. (2018). “Implementasi Sertifikasi Halal Pada Produk Pangan Di Kota Bengkulu”. Qiyas: Jurnal Hukum Islam Dan Peradilan 3, no. 2, 154.
Rahmi, M. (2021). "Pelatihan Manajemen Usaha Dalam Meningkatkan Usaha UMKM Kuliner,". Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi dan Perubahan 1, no.1, 6.
Respatiningsih, H. (2019). “Manajemen Kinerja Usaha Mikro Dan Menengah (UMKM)". Jurnal Manajemen Dan Bisnis 15, no. 2, 51.
Samsuri, W. d. (2020). “Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia”. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking 2, No. 1, 101.
Suci, Y. R. (2017). "Perkembangan UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) Di Indonesia," . Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos 6, 52.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriyanto. (2023). “Kemenag Sorong Target 1.000 Produk UMKM Bersertifikasi Halal”. Sorong: Antaranews.com.