Pengaruh Label Halal, Kebutuhan, Dan Literasi Keuangan Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Pada Mahasiswa Di Perguruan Tinggi Kabupaten Sorong
DOI:
https://doi.org/10.47945/at-thariqah.v5i1.2333Keywords:
Halal Labels, Needs, Financial Literacy, Purchasing DecisionsAbstract
This study aims to determine the influence of halal labels, needs, and financial literacy on cosmetic purchasing decisions among college students in Sorong Regency. The study used a quantitative method with a descriptive approach. The study sample consisted of 95 respondents, namely active college students at universities in Sorong Regency who regularly use cosmetics. Data were collected through a Google Form and analyzed using multiple linear regression. The results showed that halal labels did not influence consumer purchasing decisions for cosmetic products, with a calculated t-value < t-table (0.224 < 1.986). Similarly, needs did not influence purchasing decisions (calculated t-value < t-table: 0.267 < 1.986). Conversely, financial literacy significantly influenced consumer purchasing decisions for cosmetic products, as evidenced by a calculated t-value > t-table (7.680 < 1.986).
References
Adnyana, I. M. D. M. (2021). Populasi dan Sampel. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, 14(1), 103–116.
Arifin, Z., & Vanessa, I. (2017). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Administrasi Bisnis., 51(1), 44–48.
Asiva Noor Rachmayani. (2015). ANALISA PASAR DAN PERILAKU KONSUMEN.
Audia Iskandar, A., & Indah Ratnasari, C. (2020). Analisis Kebutuhan Fungsional Sistem Informasi Manajemen Konfeksi Berbasis Web (Studi Kasus Shofa Collection Tasikmalaya). 41–49.
Daud, A. (2015). Analisis faktor yang mempengaruhi keputusan pembelian konsumen. 2, 471–479.
Edi Wibowo, D., & Diah Madusari, B. (2018). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Oleh Konsumen Muslim Terhadap Produk Makanan di Kota Pekalongan. Indonesia Journal of Halal, 1(1), 73. https://doi.org/10.14710/halal.v1i1.3400
Firdausi, N. I. (2020). Pengaruh Kesadaran Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik. Kaos GL Dergisi, 8(75), 147–154. https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.125798%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.smr.2020.02.002%0Ahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/810049%0Ahttp://doi.wiley.com/10.1002/anie.197505391%0Ahttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780857090409500205%0Ahttp:
Hardani, S.Pd., M.Si Nur Hikmatul Auliya, D. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif (Issue January).
Hermawan, E., Degdo Suprayitno, M., Resista Vikaliana, M., & Rudianto Hermawan, Ss. M. (2022). Buku Ajar Penelitian Kuantitatif Penerbit Cv.Eureka Media Aksara. Buku Ajar, 1–25.
Herudiansyah, G., Candera, M., & Pahlevi, R. (2019). Penyuluhan Pentingnya Label Pada Kemasan Produk Dan Pajak Pada Usaha Kecil Menengah (Ukm) Desa Tebedak Ii Kecamatan Payaraman Ogan Ilir. Suluh Abdi, 1(2), 84–89. https://doi.org/10.32502/sa.v1i2.2296
Hidayat, W. G. P. A. (2023). Pengaruh Label Halal dan Kualitas Produk Terhadap Proses Keputusan Pembelian Kosmetik Merek Wardah dengan Menggunakan Brand Image Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Keislaman, 6(1), 156–173. https://doi.org/10.54298/jk.v6i1.3708
Ian Alfian, M. M. (2017). Analisis Pengaruh Label Halal, Brand Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Di Kota Medan. At Tawassuth, 2(1), 122–145.
Jamal, H., Haeruddin, H., & Ahmad, I. (2023). Dampak Literasi Keuangan dan Sikap Keuangan Terhadap Perilaku Keuangan (The Impact of Financial Literacy and Financial Attitude on Financial Behavior). Akuntansi Bisnis & Manajemen ( ABM ), 30(2). https://doi.org/10.35606/jabm.v30i2.1277
Keuangan, O. J. (n.d.). Seri Literasi Keuangan Buku 9 – Perencanaan Keuangan.
Kurniawan, M. Z. (2023). Peran Literasi Keuangan, Harga, Dan Promosi Penjualan Pada Perilaku Konsumtif Generasi Z. Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 8(1), 151–162. https://doi.org/10.30737/ekonika.v8i1.3636
Maksudi, Bahrudin, & Nasruddin. (2023). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Sertifikasi Halal dalam Upaya Pemenuhan Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 825–840. https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jei/article/view/8508
MARDIATMOKO, G.-. (2020). Pentingnya Uji Asumsi Klasik Pada Analisis Regresi Linier Berganda. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 14(3), 333–342. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss3pp333-342
Marlius, D. (2017). Keputusan Pembelian Berdasarkan Faktor Psikologis Dan Bauran Pemasaran Pada Pt. Intercom Mobilindo Padang. Jurnal Pundi, 1(1), 165–182. https://doi.org/10.31575/jp.v1i1.9
Marsha Adilla Rahmani, Arry Widodo, Anita Silvianita, N. R. (n.d.). JURNAL ILMIAH MANAJEMEN BISNIS DAN INOVASI UNIVERSITAS SAM RATULANGI ( JMBI UNSRAT ) KERANGKA KONSEPTUAL Marsha Adilla Rahmani , Arry Widodo , Anita Silvianita , Nurafni Rubiyanti Kata Kunci : Lokal Makeup Product , Online Corresponding author : Marsha Ad. 11(1), 1184–1194.
Novi Yushita Amanita. (2017). Pentinya Literasi Keuangan Bagi Pengelolaan Keuangan Pribadi. Nominal :Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, VI, 15.
Otoritas Jasa Keuangan. (2019). Booklet Survei Nasional Literasi dan Inklusi Keuangan 2019. In Survey Report (pp. 1–26). www.ojk.go.id
Paramita, A., Ali, H., & Dwikoco, F. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal, Kualitas Produk, dan Minat Beli Terhadap Keputusan Pembelian (Literatute Review Manajemen Pemasaran). JMPIS Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 660–669.
Ph.D. Ummul Aiman,. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Pratiwi, A., Junaedi, D., & Prasetyo, A. (2021). Pengaruh Harga terhadap Keputusan Pembelian Konsumen: El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 2(2), 150–160. https://doi.org/10.47467/elmal.v2i2.473
Prima Sandi, A. S., . M., & Rahmawanto, D. (2013). Persepsi Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Produk Minuman Berenergi. Manajemen Bisnis, 1(2). https://doi.org/10.22219/jmb.v1i2.1331
Purwanto, N. (2019). Variabel Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554
Puspita, I. R., Fadillah, A., & Taqyudin, Y. (2022). Tinjauan Atas Keputusan Pembelian Pada Marketplace Shopee. Jurnal Aplikasi Bisnis Kesatuan, 2(1), 67–74. https://doi.org/10.37641/jabkes.v2i1.1358
Rafita, H. Z. (2017). Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik (Studi Pada Mahasiswi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Angkatan 2013- 2016 UIN Raden Intan Lampung). Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung, 108–110.
Ragatirta, L. P., & Tiningrum, E. (2021). Pengaruh Atmosphere Store, Desain Produk dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus di Rown Division Surakarta). Excellent, 7(2), 143–152. https://doi.org/10.36587/exc.v7i2.793
Sada, H. J. (2017). Kebutuhan Dasar Manusia dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 213. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2126
Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Konsep dan Aplikasi dalam Ilmu Sosial, Keagamaan dan Pendidikan (pp. 141–142).
Sanistasya, P. A., Raharjo, K., & Iqbal, M. (2019). The Effect of Financial Literacy and Financial Inclusion on Small Enterprises Performance in East Kalimantan. Jurnal Economia, 15(1), 48–59. https://doi.org/10.21831/economia.v15i1.23192
Satria, W. (2017). PENGARUH LABEL HALAL TERHADAP KEPUTUSAN KONSUMEN DALAM PEMBELIAN PRODUK MAKANAN KEMASAN. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), 51–66. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1
Septiani, S., & Indraswari, R. (2018). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Konsumen Produk Kosmetik Halal di Kota Bogor Factors Affecting Consumer Behaviour on Halal Cosmetic Product in Bogor. Jurnal Manajemen Dan Organisasi (JMO), 9(1), 59–73.
Siregar, D. K., & Anggraeni, D. R. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Perilaku Keuangan Terhadap Keputusan Investasi Mahasiswa. Bussman Journal : Indonesian Journal of Business and Management, 2(1), 96–112. https://doi.org/10.53363/buss.v2i1.39
Soemadi, R. A. (2023). Pengaruh Pemasaran Digital dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Fried Chicken Home Delivery. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 20(2), 189–197.
Sugiharti, H., & Maula, K. A. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Pengelolaan Keuangan Mahasiswa. Accounthink : Journal of Accounting and Finance, 4(2), 804–818. https://doi.org/10.35706/acc.v4i2.2208
Suryani.Hendriyadi. (2015). Metode Riset Kuantitatif (2nd ed.).
Suryanto, S., & Rasmini, M. (2018). Analisis Literasi Keuangan Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 8(2). https://doi.org/10.34010/jipsi.v8i2.1336
Tahier, I., & Mahmud, A. N. (2023). Variabel Intervening Pada Pegawai Dinas Sosial Kabupaten Luwu. 2(3), 173–187.
Tamba, M., & Sarma, M. (2007). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kebutuhan Informasi Pertanian Bagi Petani Sayuran Di Provinsi Jawa Barat. Jurnal Penyuluhan, 3(1). https://doi.org/10.25015/penyuluhan.v3i1.2148
Uliya, Z., Zulhadi, T., & Mahyarni. (2023). MONEY: Journal of Financial and Islamic Banking. MONEY: Journal of Financial and Islamic Banking, 1(2), 44–52. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/MONEY/article/view/10588
Widyaningrum, P. W. (2016). Pengaruh Label Halal Dan Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Konsumen Wardah Di Ponorogo). Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, 4(2), 83–98.
Winarta, A. H., Djajadikerta, H., & Wirawan, S. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Promosi Penjualan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Journal of Accounting and Business Studies, 4(2), 76–91. https://doi.org/10.61769/jabs.v4i2.472
Zulaika Matondang, H. F. N. (2019). SEBAGAI VARIABEL MODERATING Skripsi SEBAGAI VARIABEL MODERATING Skripsi. 4(1), 1–10.



