Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Syariah Indonesia (BSI) Kantor Cabang Sorong
DOI:
https://doi.org/10.47945/at-thariqah.v5i2.2345Keywords:
Service Quality, Customer SatisfactionAbstract
This study aims to determine the effect of service quality on customer satisfaction at Bank Syariah Indonesia (BSI) Sorong Branch Office. The method used was quantitative, involving 100 respondents determined using the Lemeshow formula. Data were collected through questionnaires and analyzed using simple linear regression to test the proposed hypotheses, using SPSS version 25. The results showed a significant effect between service quality and customer satisfaction, with a calculated t-value of 11.287 > t-table 1.984, and a significant value of 0.000 < 0.05. This indicates that the better the service quality provided, the higher the level of customer satisfaction. The conclusion of this study is that service quality has a positive impact on customer satisfaction. Therefore, it is recommended that Bank Syariah Indonesia Sorong Branch Office continue to improve and maintain its service quality to create customer satisfaction. This research is expected to serve as a reference for the company in maintaining and improving the quality of its services to attract new customers and retain existing ones.
References
Anggy Giri Prawiyogi et al. (2021). Pengguna Media Big Bog Untuk Menumbuhkan Minat Bea Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Bassicedu, 5(1), 449.
Apriliani, E. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Di PT BSI KC Semarang. Skripsi (Semarang: UIN Wali Songo), 1.
dalam Edwin Gunawan et al. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Menginap Di Empat Virtual Hotel Operator Di Surabaya. Journal Of Indonesian Touris, Hospitality And Recreation, 2(2).
dalam Fachrul Alfajar et al. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Makassar Jeans House Kota Palu. Journal Of Admisnistration And Management Public Literation, 1(1).
dalam Imantoro, J. P. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Ukm Maleo Lampung Timur. Jurnal Manajemen Diservikasi, 1(3), 690.
dalam Martin Purba et al. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Moderasi. Remik: Riset Dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 7(2), 1092.
dalam R. Rawis et al. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Novetel Manado). Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi (Jmbi Unsrat), 7(2), 465.
Damayantii, D. (2014). Sihapes (Sistem Informasi Hasil Penilaian Siswa) Bagi Sekolah Dasar Menengah Pertama Di SMP Negeri 7 Semarang. Jurnal Edu Komputika, 1(2), 55.
Elsa Rundengan et al. (2020). Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT. Bank Rakyat Indonesia Unit Termohon Selatan. Jurnal Productivity, 1(2), 108.
Indri, F. Z. (2022). Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan. Jurnal Jimek, 2(2), 8.
Jubaidi et al. (2024). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Syariah Indonesia Cabang Samarinda. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi (JEMSI), 5(6), 769.
Millanyani, d. F. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Urbans Travel. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi), 7(2).
Muhajirin et al, .. (2024). Pendekatan Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Tahapan Penelitian. Journal Genta Mulia, 15(1), 86.
Priantillaningtiasari, S. H. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Pelanggan Dan Letak Geografis Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Via Salon Trenggalek. Jurnal Maneksi, 12(3), 659.
Purwati, Z. H. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah. Journal Of Economic, Businnes And Accounting, 3(1), 99-100.
Riduwan. (2009). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Alfabeta(6), 145.
Sahangunaung, G. A. (2020). Analisis Pengaruh Harga, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Aplikasi Lazada Di Kota Manado. Jurnal Emba, 11(3), 6.
Santoso, B. R. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha Pada PT Surya Timur Sakti Jatim Surabaya. Jurnal Agora, 7(1), 3.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA CV.



