INTERNALISASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PADA PESERTA DIDIK DI SD INPRES 2 WAGOM
DOI:
https://doi.org/10.47945/transformasi.v7i2.1550Keywords:
Internalization of Islamic Education Values, , Data Analysis Methods, SD Inpres 2 WagomAbstract
This research aims to plan the process of internalizing Islamic education values in character building for students at Inpraes 2 Wagon Elementary School, implementing the process of internalizing Islamic education values in character building for students at Inpres 2 Wagom Elementary School, evaluating the process of internalizing Islamic education values in character building. in Inpres 2 Wagom Elementary School students. This research uses a descriptive qualitative method, a data mining method using interview methods, hearing aids, cameras and observation phones. Documentation. Primary data sources are the school principal and teacher. Data analysis methods use, Data Reduction (Data Redukcion), data presentation (Data Display), Data verification (Conduction/Drawing). The internalization of Islamic education values in character formation at SD Inpres 2 Wagom is carried out by referring to the principle that students are assessed by looking at the extent of their understanding, appreciation and practice of students' behavior.
References
Aat Syafaat, Peranan Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah Kenakalan Remaja (Jakarta: Rajawali Pers, 2008), 16.
Abdul Majid, Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015), 11.
Abu Ahmad dan Noor Salimi, Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: Bumi Askara, 2008), h.202.
Achmad Syaifuddin, Pendidikan Karakter Berbasis kearifan Lokal Budaya Bangsa (INDOCAMP, 2019), 14.
Arief Furchan, Pengantar Metode Penelitian Kualitatif (Surabaya: Usaha Nasional, 1992), hlm.21-22.
Arif Fakharudin dan Siti Irhamah, Al-Quran Tafsir Perkata, 132-160.
Asmaun Sahlan, Mewujudkan Budaya, 17.
Azzet, Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia, 91.
A. Rusdiana, “Integrasi Pendidikan Agama Islam dengan Sains dan Teknologi”. Jurnal Vol. 3, h. 127.
Bukhari Umar, Hadis Tarbawi (Jakarta: Amzah, 2014), 34.
Chaplin, Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005, hal. 256.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus besar bahasa indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, hal. 336.
Djuju Sudjana, Evaluasi Penelitian Luar Sekolah (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006), jlm 215.
Doni Koesoma dkk, Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global, 82.
Doni Koesoma, Pendidikan Krakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. (Jakarta: Grasindo, 2007), 19.
Edy Purwanto, “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Kepedulian Sosial Siswa di SMK Negeri 1 Turen Malang”. Tesis (Universitas Islam Malang, 2023).
E. Mulyasa, Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013 (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015), 195.
Free Software Foundation, Kamus Inggris-Indonesia_Indonesia-Inggris, 115.
Fuad Ihsan, Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 1997, hal. 155.
Indra, Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam dalam Membentuk Peserta Didik Berkarakter Mulia di SMAN 15 Binaan Nenggeri Antaa Takengan Aceh Tengah”, Tesis (Universitas Islam Negeri Malang, 20120.
Furqon Hidayatullah, Pendidikan Karakter Membangun Peradaban Bangsa (Surakarta: Yuma Pressido, 2010) 45.
Gunawan, Pendidikan Karakter Konsep dan Iplementasi (Bandung: Alfabeta, 2014), 33.
I Bambang Sugiharto dan Agus Rachmat, Wajah Baru Etika & Agama (Yogyakarta: Kanisius, 2000), 19.
Husaini Usman, Metodologi Penelitian Sosial (Bandung: Bumi Aksara, 1996) hlm. 81.
Kamal Abdul Hakam & Encep Syarief Nurdin, Metode Internalisasi nilai-nilai, (Jakarta: CV Maulana Media Grafika, 2016), h. 66.
Kamus Besar Bahasa Indonesia, Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departement Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta: Balai Pustaka, 1989, hal. 336.
Lexy J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002. hlm178.
Majid, Abdul, Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012), 15-16.
Marzuki, Pendidikan Karakter Islam (Jakarta: Amzah, 2015), 104.
M. Burhan Bungin, Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial lainnya (Jakarta: Prenada Media Group, 2007), hlm.116.
M. Selamet Yahya, Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah (Yogyakarta: CV. HIKAM MEDIA UTAMA), 20.
Muhammad Tang; Hasbullah; and Sudirman. Cultural Diversity in Al-Qur’an Perspective. IJoASER. International Journal on Advanced Scienved, Education, and Religion. STAI Al-Fur’qan Makassar. http://ojs.staialfurqan.ac.id/IJoASER/article/view/11
Nurun Nubuuwah, “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Di SMP 01 Islam Almaarif Singosari Malang”. Tesis (Universitas Islam Malang, 2021).
Ngainun Naim, Character Building, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012), Hal 55.
Rohmat Mulyana, Mengartikulasikan Pendidikan Nilai, Bandung: Alfabeta, 2004, hal. 21.
Saifuddin Azwar, Metode Penelitian (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998), hlm.1.
Saifuddin Azwar, Metode Penelitian, hlm.34.
Sri Narwanti, Pendidikan Karakter (Yogyakarta: Familia Pustaka Keluarga, 2014), 38.
Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Jakarta: Rineka Cipta, 2010), hlm.270.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Bandung: Alfabeta, 2010), hlm.3.
Sugiyono, Metode Penelitian, hlm. 244.
Sugiyono, Metode, hlm.320.
Sustrisno Hadi, Metodelogi research, Jilid 1, (Yogyakarta : Fakultas Psikologis Universitas Gajah Mada, 1983), hlm.3.