PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DAN MOTIVASI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI FARAIDH

Authors

  • riska manopo Madrasah Aliyah Imam Adil Raja Ampat

DOI:

https://doi.org/10.47945/transformasi.v8i2.1872

Keywords:

make match learning model, motivation, faraidh

Abstract

This research aims to explore the make match learning model and student motivation in improving learning outcomes for Faraidh material at the school of Madrasah Aliyah Imam Adil in Raja Ampat. This research uses a quantitative approach, namely an experimental pretest-posttest design, by giving a pre-test and post-test to two groups, the conventional group as the control and the experimental group. Data analysis was carried out descriptively using the t test and anova (two-way analysis of variance). The data was processed using SPSS version 25 for Windows to get a comparison of the results of fiqh learning on Faraidh (inheritance) material and its motivation. The research results showed that there was a significant increase in student achievement and learning motivation with the make match model applied to the experimental group, where an average increase of 50 to 70 points from pretest to posttest scores, while the conventional group only had an average increase of 10 points. The make match and motivation learning models have a symmetrical or parallel influence on improving student learning outcomes, as in the data findings in table 4.5; 4.6; 4.7; and 4.8, and is supported by the findings of the 2-factor Anova test results depicted in figure 4.1, and figure 4.2 in the data blockspot normality test.

References

Agus Sulistyo, S. d. (2021). Problematika pembelajaran ilmu faraidh di tingkat SLTA serta alternative solusinya. 28.

Agustian, A. G. (2005). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi Dan Spiritual ESQ : Emotional Spiritual Quotient Berdasarkan 6 Rukun Iman Dan 5 Rukun Islam. Jakarta: Arga.

Aliputri, D. H. (2018). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,”. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar 2, 70–77.

Amir Daen, I. K. (2016). Evaluasi Pendidikan Penilaian Hasil-hasil Belajar jilid 1. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Peneliti Suatu Pendekatan Praktik, Edisi revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Azhara, R. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah. Manajemen Pendidikan Islam, 15 - 210.

Azwar, S. (2013). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Beatus Mandelson Laka, J. B. (2020). Role Of Patrents in Improving Geography Learning in Immanuel Agung Samofa High School. Journal Inovasi Penelitian 1, 69 - 74.

Darmadi, H. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Dediansyah, A. (2016). “Perbedaan pengaruh model pembelajaran Jigsaw dan make a match terhadap prestasi belajar sejarah ditinjau dari kreativitas belajar siswa kelas XI SMA Negeri di Kabupaten Sambas Tahun 2015/2016. Tesis, -.

Dr. Riduwan., M. M. (2019). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan Dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Fauziah Nasution, Y. R. (2022). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Melalui Peningkatan Kualitas Pengajaran. Perpustakaan dan Informasi 2, 54 - 58.

Ferdian, M. (2023, September 21). Mushaf.Id. Retrieved from Mushaf.Id: mushaf.id/surat/at-tin/

Hadi, S. (2015). “Penggunaan Metode Smart Game & Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Menyebutkan Nama Dan Tugas Malaikat Allah,”. Jurnal Paradigma 2, 78-83.

Handayani, P. (2021). Pemanfaatan Model Pemebelajaran Kooperatif Tipe Make a Match terhadap hasil belajar matematika melalui materi bangun datar. Jurnal Dharma PGSD 1, 173 - 187.

Harefa, D. (2020). “Kooperatif Make a Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan”. Peningkatan hasil belajar 8, 1–18.

Hartono. (2010). Analisis Item Instrumen. Bandung: Zanafa Publishing.

Indriana, D. (2011). Mengenal Ragam Gaya Pembelajaran Efektif. Jogjakarta: Diva Pers.

Indriastuti, R. (2018). Penyajian Data Statistik. Yogyakarta: Citra Aji Parama.

Intan Nurma Pertiwi, d. A. (2019). “Pengaruh Model Make A Match Berbantu Media Kartu Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Dan Menulis,”. Pengaruh Model Make A Match Berbantu Media Kartu Bergambar terhadap Kemampuan Membaca dan Menulis 7, 261–270.

Ipa Salma Alhamid, Indria Nur, dan Hasbullah (2024).” Internalisasi Niali-Nilai Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di SD Inpres 2 Wagom”. TANSFORMASI: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 2, hal. 29 – 56.

Jannah, B. P. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Jannah, N. H. (2019). Pengaruh pembelajaran make a match terhadap minat dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika kelas V di SD Negeri 53/III koto patah. Tesis, -.

Maulana, A. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe make a match terhadap kemampuan penalaran matematis mata pelajaran matematika peserta didik kelas V MI Al-Islam Bina Karya putra kecamatan rumbia Kabupaten Lampung tengah. Tesis, -.

Muhammad, M. (2017). “Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran”. Lantanida Journal 4, 87.

Muhibbin. (2009). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Nana, A. A. (2020). “Peran Mobile Learning Sebagai Inovasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah,”. Indonesian Journal of Education Research and Review 3, 47–56.

Saeful Ahmad Agus Salim, dan Hasbullah. “Pengaruh Kompetensi Guru dan Media Game KAHOOT dalam Meningkatkan Digital Al-Qur’an Hadis pada Siswa Kelas 6 MIN Kaimana” TRANSFORMASI: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, Vol.8, No. 1, (2024): hal. 1 – 19.

Sardiman A.M. (2018). Interaksi & Motivasi Belajar-Mengajar. Depok: Rajawalil Pers.

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar - Ruzz Media.

Siregar, S. (2014). Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Sofriani, R. (2019). “pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe make a match dan motivasi terhadap hasil belajar siswa kelas VII. “pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe make a match dan motivasi terhadap hasil belajar siswa kelas VII.

Somawinata, Y. (2017). Ilmu Faraid. Ilmu Faraid, 26 - 31.

Sudijono, A. (2016). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Suhono. (2022). “penggunaan model pembelajaran make a match untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar system reproduksi manusia”. Surakarta: Unisri press.

Sunarti, I. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosi, Efikasi Diri, dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi UNIKU. Equilbrium : Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi 15, 16 - 33.

Syakur, A. B. (2015). Mudah memahami hukum waris islam. Jakarta: isi media Pustaka.

Tiro, Muhammad Arif. (2010). Dasar-Dasar Statistika. Makassar: Andira.

Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijendra, I. W. (2020). “Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia,”. Mimbar Pendidikan Indonesia 1, 137–144.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

manopo, riska. (2025). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DAN MOTIVASI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI FARAIDH . Transformasi : Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 8(2), 37–52. https://doi.org/10.47945/transformasi.v8i2.1872