PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERDASARKAN PENDEKATAN SAINTIFIK KURIKULUM 2013 DI KELAS VII MTS DDI JOLLE

Authors

  • Kasmah Kasmah Guru Bahasa Inggris MTs DDI Jolle
  • Syamsir Bin Rukka Jurusan Bahasa Inggris, Fakultas Pendidikan Agama Islam Institut Agama Islam Negeri Fattahul Muluk Papua

DOI:

https://doi.org/10.47945/transformasi.v1i2.309

Keywords:

English Learning, Curriculum 2013, Lesson Plan (RPP), Scientific Approach, Instructutional Media

Abstract

>This research was aimed at investigating (1) lesson plan based on scientific approach as curriculum 2013 in the class VII of MTs Negeri DDI Jolle; (2) the implementation of English learning based on saintific approach; (3) the model of the learning in the curriculum 2013; (4) the use of instructional media; and (5) the assessment process based on curriculum 2013. This research was qualitative descriptive. Data were collected by using documentation, observation, and interview. The results showed that (1) lesson plan used in english learning in the class VII of MTs DDI Jolle accordance to Ministry Rule (Permen) No. 58, 2014; (2) the learning process has reflected the achievement of KI-1, KI-2, KI-3, and KI-4; (3) English learning based on a scientific approach covering five learning experience of observing, questioning, experimenting, associating and communicating feasible although it still not optimal; (4) the use of instructional media is not maximized because infocus display less clear and not attractive; (5) the assessment consist of attitude, knowledge, and skill. Based on this research suggested to the teachers to familiarize themselves communicating in English. Principals should consider the availability of instructional media. Other researchers are advised to conduct research related to the assessment process in curriculum 2013

References

Antaranews.com, 13 Desember 2019. Jalan Tengah untuk Kurikulum 2013. http://

www.antaranews.com/berita/469034/ jalan-tengah-untuk-kurikulum-2013

Bintari, N.L. Gede. Sudiana, R.R. I Nyoman, Putrayasa. Ida, Bagus. (2014).

“Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdasarkan Pendekatan Saintifik (Problem Based Learning) Sesuai Kurikulum 2013 di Kelas VII SMP Negri 2

Almapura”. e- Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Volume 3.

Dokumen Kurikulum 2013. (2012). Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. Emzir. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Fitria, Resti. Abdullah, A. Gafar, Hakim. D.Lukman. (2013). “Pembelajaran Saintifik Elektronik Dasar Berorientasi Pembelajaran Berbasis Masalah”. Jurnal Invotec Program Studi Pendidikan Teknik Elektro FPTK UPI, Volume IX No.02, 165:178.

H ariyanto, Fitri Anggraini. (2014). “Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Mengembangkan RPP Berdasarkan Kurikulum 2013 dengan

Menggunakan “Bloom’s Taxonomy Cognitive Domain Learning Stages pada Mahasiswa Semester VI FKIP Bahasa Inggris Universitas Kanjuruhan Malang”. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang.

Kemdikbud (2015). Pembelajaran Dengan Pendekatan Saintifik. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kemdikbud. (2012). Undang-Undang Dasar 1945 pasal 31 ayat 3Kompasiana.com, 7 Desember 2019.

Penghentian Kurikulum 2013 hanya Sementara. https://www.google.com/ search?q=Mendikbud+Anies+

Moleong, Lexy J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya

Permendikbud Nomor 103Tahun 2014 (2014). Salinan Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Permendikbud Nomor 58 Tahun 2014. (2014). Salinan Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2014 Tentang kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005

Sari, Rr. Lis Permana. Purtadi, Sukisman. (2010). “Pembelajaran Kimia Tematik Pada Mata Kuliah Kimia Dasar sebagai Model Pembelajaran Berbasis Masalah”. Cakrawala Pendidikan, November 2010, Th. XXIX, No. 3

Sukmadinata, Syaodih Nana. 2006. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukirno, Sukirno (2014). Penerapan Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SMP 1 Kajen Pekalongan. UNY: S2 Thesis. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003

Downloads

Published

2019-06-24

How to Cite

Kasmah, K., & Rukka, S. B. (2019). PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERDASARKAN PENDEKATAN SAINTIFIK KURIKULUM 2013 DI KELAS VII MTS DDI JOLLE. Transformasi : Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 1(2), 54–70. https://doi.org/10.47945/transformasi.v1i2.309