Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin (Leader) Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah 02 Aimas Kabupaten Sorong

Authors

  • Khatipah Khatipah Dosen IAIN Sorong
  • Hermanto Hermanto Dosen IAIN Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/transformasi.v5i1.500

Keywords:

Principal, Leader, Professional Teacher

Abstract

This study was conducted to obtain an overview of the role of the principal as a leader in improving teacher professionalism at Madrasah Tsanawiyah (MTs) Muhammadiyah 2 Aimas, Sorong Regency. This research uses descriptive qualitative with case study design. The subjects of this research are Principals, Foundations, Supervisors, Ministry of Religion, Teachers and Administrative Employees. Data were collected by in-depth interview, observation and documentation techniques. The data were analyzed using a qualitative descriptive technique from Milas and Huberman, namely data reduction, display and data verification. The results of this study are the principal's role as a leader, namely: giving instructions and supervision, developing the vision and mission, motivating teachers in order to increase teacher professionalism, and delegating tasks to teachers in improving their performance.

References

Arifin, Anwar. Memahami Paradiga Baru Pendidikan Nasional Dalam Undang-Undang Sisdiknas, Jakarta: Direktorat Jendral Kelembagaan Agama Islam Depatermen Agama RI, 2013.

Arikunto, Suharsimi. Dasar-Dasar Supervisi, Cet. I; Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Barnawi & Muhammad Arifin. Kinerja Guru Professional. Jakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.

Budiono. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia, Surabaya: Karya Agung, 2005.

Chotimah, Umi. Kemampuan Mengajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS FKIP Unsri Dalam Program Pengalaman Lapangan. Forum Kependidikan (Tahun 22, Nomor 2 Maret 2003).

Daryato, M. Administrasi Pendidikan. Solo: Rineka Cipta, 1998.

Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidikan Dan Tenaga Kependidikan Depdiknas. Pedoman Pelaksanaan Tugas Guru Dan Pengawas, 2009.

Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidikan Dan Tenega Kependidikan Depdiknas. Penyusunan Pengawasaan Sekolah, 2008.

Djumiran. Dkk. Profesi Keguruan, Jakarta: Dirjen Dikti: Rineka Cipta, 2009.

Fahturrohman, Pupuh., Aa Suryana. Supervisi Pendidikan Dalam Pengembangan Proses Pengajaran Bandung: Refika Aditama, 2011.

Halimah, Siti. Strategi Pembelajaran, Bandung: Cita Pustaka, 2008

Majid, Abdul., Dian Andayani. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Mulyasa, E. Menjadi Kepala Kepala Sekolah Professional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. 2003.

Mulyasa, E. Menjadi Kepala Selolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS danKBK, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Mulyasa, E. Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara, 2015.

Mulyasa. E. Standar Kompetensi Dan Sertifikasi Guru. Bandung: Rosda Karya, 2007.

Nawawi, Hadari. Administrasi Pendidikan. Jakarta: Took Gunung Agung, 1997.

Pidarta, Made. Supervisi Pendidikan; Kontekstual, Cet. I; Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2009.

Satori, Djam An., Komariah. Metodolgi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2009.

Sukirman, Hartati., Dkk. Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakrta, 2007.

Wahjosumidjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.

Wijaya, Cece., A. Tabrani Rusian. Kemampuan Dasar Guru Dan Proses Belajar Mengajar, Bandung: Rosdakarya, 1996.

Downloads

Published

2021-12-06

How to Cite

Khatipah, K., & Hermanto, H. (2021). Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin (Leader) Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah 02 Aimas Kabupaten Sorong. Transformasi : Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.47945/transformasi.v5i1.500