KEPEMIMPINAN PENYULUH AGAMA ISLAM DALAM PEMBINAAN PENDIDIKAN INFORMAL MASYARAKAT MUSLIM DI KOTA SORONG
DOI:
https://doi.org/10.47945/transformasi.v6i1.821Keywords:
Islamic Religious Counselors, Informal Education, Muslim CommunitiesAbstract
This study uses a type of descriptive qualitative research located in North Sorong District. This research approach is the guidance approach and the sociological approach. Primary data sources in this study were Islamic Religious Extension as key informants and additional informants, namely youth and community leaders. Secondary data sources in this study are books, magazines, internet, reports and documentation. Data collection methods used are observation, interviews, and documentation. Analysis of this research data through data reduction, data presentation and drawing conclusions.
The results showed that the leadership role played by Islamic religious instructors in informal education for the Muslim community in North Sorong District was carrying out routine recitations, eradicating illiteracy in reading and writing the Koran and acting as an informant, consultant and advocate. The inhibiting factors for Islamic religious instructors in informal education for Muslim communities in North Sorong District are the misuse of social media and technology, the lack of discipline and the seriousness of society. Then, the solution provided by Islamic religious instructors is to optimize recitation activities, provide school financing through foster parents, provide motivation and guidance and familiarize children with carrying out Islamic teachings properly.
References
A.M., Romly, Buku Panduan Pelaksanaan Tugas Penyuluh Agama Utama, Jakarta: Bidang PAI pada Masyarakat dan Pemberdayaan Masjid, 2003.
Abdullah, Yatimin. Studi Akhlak dalam Perspektif Alquran. Cet. I; Jakarta: Sinar Grafika Offset. 2007.
Adesy, Fordebi. Ekonomi dan Bisnis Islam: Seri Konsep dan Aplikasi Ekonomi dan Bisnis Islam, Jakarta: Rajawali Pers, 2016.
Ahmad Ibrahim, Abu Sinn. Manajemen Syariah, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2006.
Ahmadi dan Nur Uhbiyati, Abu. Ilmu Pendidikan, Jakarta: PT Rineka Cipta.Uhbiyati, 2001.
Ainun, Rahim faqih, Bimbingan Dan Konselin Dalam Islam Yogjakarta : UII Press, 2000.
al-Abrasyi, Muhammad Athiyah. Dasar-Dasar Pokok Pendidikan Islam.
Cet. II; Jakarta: Bulan Bintang. 1974.
Alim, Muhammad. Pendidikan Agama Islam (Upaya Pembentukan Pemikiran dan Kepribadian Muslim). Cet. I; Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2006.
Anas, Ahmad. Paradigma Dakwah Kontemporer, Semarang: PT.Pustaka Rizki Putra, 2005.
Ardani, Moh. Akhlak Tasawuf . Cet. II; Bandung: Mitra Cahaya Utama.
Arifin, M. Pokok-Pokok Pikiran tentang Bimbingan dan Penyuluhan Agama di Sekolah dan di Luar Sekolah. Cet. II; Jakarta; Penerbit Bulan Bintang. 1977.
Arifin, Muzayin. Pedoman Pelaksanaan Bimbingan dan Penyuluhan Agama Islam.
Jakarta: Golden Tayon, 1992.
Arifin. Pokok-Pokok Pikiran Tentang Bimbingan dan Penyuluhan Agama,
Jakarta: Bulan Bintang, 1977.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik,
Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006.
Bachtiar, Aziz. Sukses Gaya Remaja: Lima Prinsip Sukses Remaja Dalam Studi, Karier, Dan Hidup, Yogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2005.
Burhanuddin. Analisis Administasi Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 1994.
D Gunarsa, Singgih. Dari Anak Sampai Usia Lanjut: Bunga Rampai Psikologi Perkembangan. Jakarta: Gunung Mulia.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Jiwa Agama. Cet. XVI; Jakarta: Bulan Bintang.
Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa¸ Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2008.
Hajma, Tajuddin. Pokok-Pokok Pikiran Tentang Bimbingan dan Konseling Islami.
Makassar: Alauddin Press. 2015.
Hamidi, Metodologi Penelitian Kualitatif: Aplikasi Praktis Pembuatan Proposal dan Laporan Penelitian. Cet. III; Malang: UNISMUH Malang. 2005.
Hanafi, Ahmad. Asas-Asas Hukum Pidana Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Hasbullah. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan, Jakarta: PT Grafindo, 2005. http://eonyhuh.blogspot.co.id/ diakses pada tanggal 11 Januari 2022
Gunarsa, 2009.
Ikatan Bankir Indonesia dan LSPP, Mengelola Bank Syariah, edisi ke 1, Jakarta pusat: Gramedia Pustaka Utama, 2014.
Kementerian Agama RI Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam Bagian Proyek Peningkatan Tenaga Keagamaan Penyuluh Agama, Petunjuk Teknis Jabatan Fungsional Penyuluh Agama Islam. Cet. III; Jakarta: PT. Bumi Reza. 2002.
Kementerian Agama RI, Al-Quran dan Terjemahnya, Jakarta: Direktorat Jenderal Bimbingan Masyarakat Urusan Agama Islam dan Pembinaan Syariah, 2012.
Mania, Sitti. Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial. Makassar: Alauddin
Maunah, Binti. Ilmu Pendidikan, Yogyakarta: Penerbit Teras, 2009.
Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya.
Mu’awanah, Elfi dan Rifa Hidayah. Bimbingan dan Konseling Islam.
Jakarta: YAPMA. 2014.
Nasution, S. Metode Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsitno.1996. Nata, Abuddin. Akhlak Tasawuf . Cet, VIII; Jakarta: Baja Grafindo Persada. 2009.
P Siagian, Sondang. Teori dan Praktek Kepemimpinan, Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Pidarta, Made. Landasan Kependidikan: Stimulus Ilmu Pendidikan Bercorak Indonesia, Jakarta: Rineka Cipta.Pidarta, 2009.
Purwanto, M. Ngalim. Administrasi dan Supervisi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.
Purwanto. Sosiologi Untuk Pemula, Yogyakarta: Media Wacana, 2007.
Purwoko, Yudho. Memecahkan Masalah Remaja: dari Masalah Agama hingga Pergaulan, dari Masalah Seks hingga Pernikahan. Cet. I; Bandung: Nuansa. 2001.
Rahim, Faqih Aunur. Bimbingan dan Konseling Islam. Yogjakarta: UII Press. 2001.
Rohman, Arif. Politik Ideologi Pendidikan, Yogyakarta: Laksbang Mediatama, 2009.
Romli. Penyuluhan Agama Menghadap Tantangan Baru. Jakarta: Bina Rena
Pariwara. t.th. Santalia, Indo. Akhlak Tasawuf . Cet. I; Makassar:
Alauddin Press. 2011.
Shihab, M. Quraish. Wawasan Al-Qur'an. Cet. III; Bandung: Mizan. 1996. Siswanto, H.B. Pengantar Manajemen, Jakarta: Bumi Aksara, 2005.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Cet. VI; Bandung:
Alpabeta. 2010.
Suharto. Buku Pedoman Pelaksanaan Tugas Penyuluhan Agama. Jakarta: Penerbit
Indah. 2003.
Sukardi, Dewa Ketut. Dasar-Dasar Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah.
Surabaya: Usaha Nasional. 1993.
Sulistyo Cahyaningsih, Dwi. Pertumbuhan Perkembangan Anak Dan Remaja, Jakarta: CV. Trans Infomedia, 2011.
Suyanto, Bagong. dan Sutinah. Metode Penilitian Sosial (Berbagai Alternatif
Pendekatan). Cet. VI; Jakarta: Kencana. 2011.
Triyo Supriyatno, Moh. Padil. Sosiologi Pendidikan, Malang: UIN Maliki Press, 2007.
Wibowo. Kepemimpinan Pemahaman Dasar Pandangan, Konvensoinal Gagasan Kontemporer, Jakarta: Raja Wali Persi, 2016.
Wilcox, Lynn. Psikologi Kepribadian: Analisis Seluk-Beluk Kepribadian Manusia, Yogyakarta: Ircisod.Wilcox, 2012.
Ya’qub, Hamzah. Etika Islam. Bandung: Diponegoro.1993.