Hakikah Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik dalam Perspektif AlQuran
DOI:
https://doi.org/10.47945/tasamuh.v13i2.421Keywords:
Human, Science, Al-Qur'an, and EducationAbstract
Allah SWT gave knowledge to Prophet Adam AS as well as all of us who are descendants of the children of Adam. There is a difference between Prophet Adam AS in obtaining knowledge directly from Allah SWT, while we are not taught directly by Allah SWT but given the potential by Allah to explore knowledge such as through the Qur'an and education. Al-Qur'an is the word of God which is used as a guide for life for Muslims who have no doubt in it. While education is an effort made by humans with various devices, characters and existence. In the Qur'an there are various signs related to educational issues that are very important, if the Qur'an is studied in depth, we will get related to the basic principles of education, which we can then use as inspiration in developing quality education.
Downloads
References
Amir, D. (2012). Konsep Manusia dalam Sistem Pendidikan Islam. Jurnal Al-Ta’lim. 1(3): 188-200.
Budiyanti, Nurti, Asep Abdul Aziz, and Universitas Pendidikan Indonesia. 2020. “The Formulation of the Goal of Insan Kamil As a Basis for The.” 3(2): 1–10.
Budiyanti, Nurti, ASep Abdul Aziz, and Palah. 2020. “THE FORMULATION OF THE GOAL OF INSAN KAMIL AS A BASIS FOR THE.” IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application) 3(2): 1–10.
Irsyad, Syamsuhadi. 2018. “Mendidik Muslim Millenial Berkemajuan.” umm.ac.id.
Lisnawati, Yesi, Aam Abdussalam, and Wahyu Wibisana. 2015. “Konsep Khalīfah Dalam Al-Qur`Ᾱn Dan Implikasinya Terhadap Tujuan Pendidikan Islam (Studi Maudu’I Terhadap Konsep Khalīfah Dalam Tafsir Al-Misbah).” TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education 2(1): 47.
Mahmud, Akilah. 2014. “Insan Kamil Perspektif Ibnu Arabi.” Sulesana.
Parhan, Muhamad. 2018. “KONTEKSTUALISASI MATERI DALAM PEMBELAJARAN.” ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar 3(1): 7–18. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW.
Parhan, Muhamad, and Dara Puspita Dewi Kurniawan. 2020. “Aktualisasi Peran Ibu Sebagai Madrasah Pertama Dan Utama Bagi Anak Di Era 4.0.” JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education) 4(2): 157.
Burga, M. A. (2019). Hakikat Manusia sebagai Makhluk Pedagogik. Al-Musannif: Jurnal Pendidikan Islam dan Keguruan. 1(1): 19-31.
Djunaid, H. (2014). Konsep Pendidikan dalam Al-Qur’an. Junal Lentera Pendidikan. 17(1): 139-150.
Gaffar, A. (2016). Manusia dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal IAIN Sultan Qaimuddin Kendari, 4(2): 228-263.
Hakim, A. (2012). Proses Penciptaan Manusia dalam Al-Qur’an dan Implikasinya terhadap Kurikulum Qur’an Hadist. Skripsi. UIN Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru: Diterbitkan.
Hardiyati, M & Barooh, U. (2019). Pendidikan Perspektif Al-Quran (Studi Tafsir Tarbawi Karya Ahmad Munir). Jurnal Penelitian. 13(1): 97-122.
Hidayat, T., dkk. (2018). Pendidikan dalam Perspektif Islam dan Peranannya dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal Mudarrisuna. 8(2): 218-244.
Mualimin. (2017). Konsep Fitrah Manusia dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam. 8(11): 249-266.
Muhajir, A. (2011). Tujuan Pendidikan dalam Prespektif Al-Qur’an. Jurnal Al-Tahrir. 11(2): 238-260.
Sholichah, A. S. (2018). Teori-Teori Pendidikan dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam. 7(1): 28-46.
Slamet, M. I. S. (2008). Manusia sebagai Makhluk Pedagogik: Pandangan Islam dan Barat. Jurnal Lentera Pendidikan. 11(1): 32-44.
Tabrani, Z. A. (2014). Menelusuri Metode Pendidikan dalam Al-Qur`an dengan Pendekatan Tafsir Maudhu`I. Jurnal Studi Pemikiran, Riset, dan Pengembangan Pendidikan Islam. 2(1): 19-34.