Pendampingan Pembelajaran Siswa Tunagrahita

Authors

  • Ike Dewi Larasati Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Suharmoko Suharmoko Institut Agama Islam Negeri Sorong

Keywords:

Pendampingan, Pembelajaran, Siswa Tunagrahita

Abstract

This study aims to determine the implementation of mentoring carried out by teachers in the learning process and the obstacles experienced in its performance. This study uses qualitative research methods; this type of research is descriptive. They are collecting data using observations, interviews, and documents. Data analysis techniques consist of data reduction, display data, and conclusions. Based on the research results obtained: (a) the implementation of assistance in the learning process for developmentally disabled students consists of planning, implementing, and evaluating. (b) the obstacles that are often encountered by teachers when assisting are the limitations of teaching staff, as well as facilities and infrastructure in schools. Then the supporting factors are the participation of parents, attention from the government, available media, students, and class dynamics.

References

Agustina, Nora. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Deepublish, Yogyakarta

Anik (2019). Wawancara Guru Keterampilan pada tanggal 25 Juli 2019

Banjary, Jamaluddin El. (3013). Inspiring Teach #1. PT Elex Media Komputindo, Jakarta

Busro, Muhammad. (2018). Teori-Teori Manajemen Sumber Daya Manusia. Prenadamedia Group, Jakarta

Darman, Filavianus. (2007). UU Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional dan UU Nomor 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Visimedia, Jakarta

Ellen. (2019). Wawancara Guru Kelas pada tanggal 23 Juli 2019

Indra, Made dan Cahyaningrum, Ika. (2019). Cara Mudah Memahami Metodologi Penelitian. CV Budi Utama, Yogyakarta

Inge. (2019). Wawancara Kepala Sekolah pada tanggal 3 Agustus 2019

Maryati, Kun dan Suryawati. (2001). Sosiologi untuk SMA dan MA Kelas XII. PT Gelora Aksara Pratama, Jakarta

Megariati. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Turunan Fungsi Menggunakan Teknik Probing Prompting Di Kelas XI IPA 1 Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika Vol 1

Observasi. (2019). Observasi pada tanggal 22 Juli 2019

Pantjastuti, Sri Renani. (2017). Pedoman Pembelajaran peserta Didik Tunagrahita. Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus Layanan Khusus

Putra, Riza Anugrah. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Antologi Pendidikan Luar Sekolah, Volume 1 (1)

Rukajat, Ajat. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif. CV Budi Utama, Yogyakarta

Soleh, Akhmad. (3016). Aksebilitas Penyandang Disabilitas Terhadap Perguruan Tinggi. LKSI Pelangi Aksara, Yogyakarta

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif. Dan R&D. Alfabeta, Bandung

Sumarsono. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan. PT Gramedia Pustaka Umum, Jakarta

Surya, Mohamad. (2014). Psikologi Guru Konsep dan Aplikasi. ALFABETA, Bandung

Tohirin. (2007). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah Berbasis Integrasi. PT Raja Grafindo Persada, Jakarta

Downloads

Published

2021-12-09

Issue

Section

Articles