Pendampingan Pembelajaran Siswa Tunagrahita
Keywords:
Pendampingan, Pembelajaran, Siswa TunagrahitaAbstract
This study aims to determine the implementation of mentoring carried out by teachers in the learning process and the obstacles experienced in its performance. This study uses qualitative research methods; this type of research is descriptive. They are collecting data using observations, interviews, and documents. Data analysis techniques consist of data reduction, display data, and conclusions. Based on the research results obtained: (a) the implementation of assistance in the learning process for developmentally disabled students consists of planning, implementing, and evaluating. (b) the obstacles that are often encountered by teachers when assisting are the limitations of teaching staff, as well as facilities and infrastructure in schools. Then the supporting factors are the participation of parents, attention from the government, available media, students, and class dynamics.
References
Agustina, Nora. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Deepublish, Yogyakarta
Anik (2019). Wawancara Guru Keterampilan pada tanggal 25 Juli 2019
Banjary, Jamaluddin El. (3013). Inspiring Teach #1. PT Elex Media Komputindo, Jakarta
Busro, Muhammad. (2018). Teori-Teori Manajemen Sumber Daya Manusia. Prenadamedia Group, Jakarta
Darman, Filavianus. (2007). UU Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional dan UU Nomor 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Visimedia, Jakarta
Ellen. (2019). Wawancara Guru Kelas pada tanggal 23 Juli 2019
Indra, Made dan Cahyaningrum, Ika. (2019). Cara Mudah Memahami Metodologi Penelitian. CV Budi Utama, Yogyakarta
Inge. (2019). Wawancara Kepala Sekolah pada tanggal 3 Agustus 2019
Maryati, Kun dan Suryawati. (2001). Sosiologi untuk SMA dan MA Kelas XII. PT Gelora Aksara Pratama, Jakarta
Megariati. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Turunan Fungsi Menggunakan Teknik Probing Prompting Di Kelas XI IPA 1 Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika Vol 1
Observasi. (2019). Observasi pada tanggal 22 Juli 2019
Pantjastuti, Sri Renani. (2017). Pedoman Pembelajaran peserta Didik Tunagrahita. Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus Layanan Khusus
Putra, Riza Anugrah. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Antologi Pendidikan Luar Sekolah, Volume 1 (1)
Rukajat, Ajat. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif. CV Budi Utama, Yogyakarta
Soleh, Akhmad. (3016). Aksebilitas Penyandang Disabilitas Terhadap Perguruan Tinggi. LKSI Pelangi Aksara, Yogyakarta
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif. Dan R&D. Alfabeta, Bandung
Sumarsono. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan. PT Gramedia Pustaka Umum, Jakarta
Surya, Mohamad. (2014). Psikologi Guru Konsep dan Aplikasi. ALFABETA, Bandung
Tohirin. (2007). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah Berbasis Integrasi. PT Raja Grafindo Persada, Jakarta