Filsafat Progresivisme Perkembangan Peserta Didik

Authors

  • Ruslan Ibrahim Institut Agama Islam (IAI) Muhammadiyah Bima

DOI:

https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v10i1.147

Keywords:

Philosophy of progressivism, social reconstruction, students centered, democratic education

Abstract

This article explains the philosophical view of progressivism about learners. Progressive philosophy sees that education is not just transferring knowledge to learners, but training their abilities and skills by providing the right stimulus. In the field of education, this philosophy was pioneered by the educational leader, John Dewey, with the main jargon of education as an instrument of social reconstruction. Progressive philosophy has the principle that learners should be educated to be human beings who can understand life in the future. For that, learners should be allowed to be free, active, creativity, and dynamic in accordance with the context of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aly, Hamdani. Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Kota Kembang, 1987.

Barnadib, Imam & Sutari Imam Barnadib. Beberapa Aspek Substansial Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Andi Offset, 1996.

Barnadib, Imam. “Renungan Tentang Filsafat Pendidikan Dewasa ini.” Sindhunata (ed.). Menggagas Paradigm Baru Pendidikan: Demokratisasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi. Yogyakarta: Kanisius, 2000.

_____. Dasar-Dasar Kependidikan: Memahami Makna dan Perspektif Beberapa Teori Pendidikan. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1996.

Daud, Wan Mohd Nor. Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed Naquib al-Attas. Bandung: Mizan, 2003.

Driyarkara. Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius, 1980.

Fadlillah, M. “Aliran Progresivisme dalam Pendidikan di Indonesia.” Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 5, No. 1, Januari 2017.

Knight, George R. Issue and Alternative in Educational Philosophy. Michigan: Andrews University Press, 1982.

Notonagoro. Filsafat Pendidikan Nasional Pancasila. Yogyakarta: FIPIKIP Yogyakarta, 1973.

O’neill, Willian F. Ideologi-Ideologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.

Ornstein, Alan C. & Daniel U Levine. An Introduction to the Foundations of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1985.

Rapar, J. Hendrik. Pengantar Filsafat. Yogyakarta: Kanisius, 1996.

Salu, Vega Ricky & Triyanto. “Filsafat Pendidikan Progresivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan Seni di Indonesia.” Jurnal Imajinasi. Vol. XI, No. 1, Januari 2017.

Siswoyo, Dwi. “Arti dan Batas-Batas Pendidikan.” Sumitro, et.al. Pengantar Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: FIP UNY, 1998.

Sulistiyono, T. “Dasar, Asas, Fungsi, dan Tujuan Pendidikan.” Sumitro et.al. Pengantar Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: FIP UNY, 1998.

Surachmad, Winarno. “Falsafah Pendidikan: Yang Diperlukan dan yang Terbuang.” Ki Supriyoko (ed.). Mengurai Benang Kusut Pendidikan: Gagasan Para Pakar Pendidikan. Jakarta: Transformasi UNJ, 2002.

Syam, Muhammad Noor. Filsafat Pendidikan dan Dasar Filsafat Pendidikan Pancasila. Surabaya: Usaha Nasional, 1988.

Tirtarahardja, Umar & La Sula. Pengantar Pendidikan. Jakarta: Ditjen Dikti Depdikbud, 1994.

Yunus, H.A. “Telaah Aliran Progresivisme dan Esensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan.” Jurnal Cakrawala Pendas. Vol. 2, No. 1, Januari 2016.

Zamroni. Pendidikan dan Demokrasi dalam Transisi: Prakondisi Menuju Era Globalisasi. Jakarta: PSAP Muhammadiyah, 2007.

_____. Pendidikan Untuk Demokrasi: Tantangan Menuju Civil Society. Yogyakarta: BIGRAF Publishing, 2001.

Downloads

Published

2018-04-02

How to Cite

Ibrahim, R. (2018). Filsafat Progresivisme Perkembangan Peserta Didik. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 10(1), 151–166. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v10i1.147