Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Penerapan Model Belajar Jigsaw
DOI:
https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v10i1.148Keywords:
Learning Motivation, Jigsaw, the Quran, HadithAbstract
This paper discusses the increasing students’ learning motivation using a new learning model known as jigsaw learning on the subject of the Quran Hadith. The results of this study shows that the jigsaw method can foster students' learning motivation by itself, because in this study it provides an opportunity for all students to be actively involved in the thinking process and learning activities. By providing many opportunities for students to actively learn the group in memorizing short letters to make the students' ability to read and memorize to be good because there is a process of brainstorming and complementary reading and memorizing students.
Downloads
References
Ahmadi, Abu & Widodo Supriyono. Psikologi Belajar. Cet. II. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
Arikunto, Suharsimi. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.
_____. Prosedur Penelitian: Sebuah Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2004.
Aziz., Shaleh Abdul & Abdul Aziz Abdul Majid. At-Tarbiyah wa Thuruqut Tadris. Juz I. Mesir: Darul Ma’arif, t.t.
Azwar, Saifuddin. Tes Prestasi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.
Basrowi & Suwandi. Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bogor: Penerbit Ghalisa Indonesia, 2008
Budingrah, Hermin. Kooperatif Learning. Bandung: Pustaka Setia, 2004.
Crow, Laster D & Alice Crow. General Psychology. New York: tpt, t.t.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2002.
Djamarah, Syaiful Bahri & Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
_____. Pendidik dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Gulo, W. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Grasindo, 2002.
Holt, John. “Jigsaw: Tips on Implementation.” www.jigsaw.org/tips.htm. Diakses pada 1 oktober 2010.
Hurlock, Elizabeth B. Child Development. Tokyo: MC. Graw Hill Book Company, t.th.
Kartono, Kartini. Psikologi Anak: Psikologi Perkembangan. Bandung: Mandar Maju, 1995
Lie, Anita. Cooperative Learning. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 2004.
Margono. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Masitoh, et.al. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka, 2004.
Mudjijo. Tes Hasil Belajar. Jakarta: Bumi Aksara, 1995.
Muslich, Masnur. Melaksanakan PTK Penelitian Tindakan Kelas itu Mudah. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2009.
Negoro, Sutrinah Tirto. Anak Super Normal dan Pro Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara, 1984.
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia No. 2 Tahun 2008, Tentang Standar Kompetensi Lulusan dan Standar Isi Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab di Madrasah.
Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Pusat Bahasa. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi III. Jakarta: Balai Pustaka, 2007.
Riyanto, Yatim. Metodologi Penelitian suatu Tindakan Dasar. Surabaya: Sie Surabaya, 1996.
Siberrnen, Mel. 101 Strategi Pembelajaran Aktif Active Learning. terj. Sarjuli dan Azfat Ammar. Jakarta: Yakpendis, 2001.
Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 1995.
Slavin, Robert E. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media, 2008.
Soenarjo, et.al. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: Depag RI, 2005.
Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2001.
Sugianto, Ilham Agus. Kiat Praktis Menghafal al-Qur'an. Bandung: Mujahid, 2004.
Sugiono. Metodelogi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2007.
Sukinner, Charles E. Essential of Education Psychology. New York: Prentice Hall, 1958.
Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1997.
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem pendidikan Nasional.
Walgito, Bimo. Bimbungan dan Penyuluhan di Sekolah. Yogyakarta: Andi Offset, 2000.
Wiriatmadja. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005.
Yamin, Martinis. Pengembangan Kompetensi Pembelajaran. Jakarta: UI Press, 2004.