Manajemen Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Smp Al Bayan Kota Makassar

Authors

  • Jumaruddin UIN Alauddin Makassar
  • Muhammad Ramli UIN Alauddin Makassar
  • Misykat Malik Ibrahim UIN Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v16i2.1530

Keywords:

Education Management, Strategic Management, Quality Improvement

Abstract

The purpose of this study is to describe the strategic management approach used to improve teaching standards at Al Bayan Junior High School Makassar City. This type of research is descriptive qualitative. The data collection techniques used include notes, interviews, and observations. This research uses three activity streams for qualitative data analysis, namely data reduction, data presentation, and verification/conclusion drawing. The data triangulation technique was used in assessing the validity of the data. The findings show that: (1) Al Bayan Junior High School Makassar City conducts integrated, methodical, and comprehensive planning through the following stages in order to realize the quality of education: a) Examining the school's internal environment both material, technical, and human resources. b) Examining the geographical, social, and economic context outside the school. c) Careful observation and in-depth analysis. (2) In implementing initiatives aimed at raising educational standards, Al Irsyad leaders use the following policies: a) Continuous process improvement. b) Creating standards for school improvement and quality assurance. c) Establishing a school culture. d) Modifying the organizational structure. e) Maintaining positive interactions with customers. (3) To verify that a high-quality education program has been achieved, evaluation is also conducted in the following ways: a) by tracking all results from planning and implementing strategic management activities. b) evaluating student and individual performance. c) providing reports on how all actions were carried out; and d) making necessary corrections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adilah, H. G., & Suryana, Y. (2021). Manajemen Strategik Dalam Meningkatkan Mutu‎ Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 87–94.

Anas, R., & Syafitri, A. (2023). Langkah Strategis untuk Kemajuan Pendidikan. Al-Marsus: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 16–29.

Babullah, R., Istikhori, I., Neneng, N., Natadireja, U., & Nurafifah, S. (2024). Urgensi Kepemimpinan yang Unggul dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Aksi Nyata: Jurnal Pengabdian Sosial Dan Kemanusiaan, 1(3), 60–78.

Bakri, S. M. (2022). Manajemen Strategik dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan di MTs Negeri 7 Kebumen. INSPIRASI (Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam), 6(1), 38–70.

Cahyadi, N., Sutaguna, I. N. T., Tamba, I., Wijayanto, G., Sesario, R., Khasanah, Kartika, I. M., Adrianto, Ansyah, R. H. A., & Saksono, H. (2023). Konsep Dasar Manajemen Strategi. Cendikia Mulia Mandiri.

Cikka, H. (2020). Konsep-Konsep Esensial dari Teori dan Model Perencanaan dalam Pembangunan Pendidikan. Scolae: Journal of Pedagogy, 3(2), 103–114.

Daimah, D., & Wibowo, A. (2024). Manajemen Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 5 Purworejo. Kartika: Jurnal Studi Keislaman, 4(1), 12–25.

Dirahman, F., Setiawan, F., & Iskandar, U. A. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Mengoptimalkan Tenaga Kependidikan. Al-DYAS, 2(1), 53–66.

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85.

Fadhli, M. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215–240.

Faujiah, S., Syaifudin, M., & Andriani, T. (2023). Implementasi Manajemen Strategi dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4(3), 641–650.

Gustiana, R., Hidayat, T., & Fauzi, A. (2022). Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia: Suatu Kajian Literatur Review Ilmu Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(6), 657–666.

Idrus, S., Ruhana, F., Amalia, M. R., Rosyid, A. F., & Kuswandi, D. (2023). Implementasi Kebijakan Manajemen Sumber Daya Manusia yang Efektif dalam Meningkatkan Kinerja Organisasi di Era Bisnis Global. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 72–89.

Ilyas, A., Pilo, N., & Mahmud, H. (2022). Perspektif Pendidikan Islam Tentang Manajemen Perubahan untuk Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Journal of Management Science (JMS), 3(2), 200–207.

Karima, I., & Miyono, N. (2024). Manajemen Perilaku Organisasi dalam Mewujudkan Sumber Daya Manusia yang Kompeten di SD Negeri Lamper Kidul 01. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 5(1), 338–346.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2003). Undang-Undang SISDIKNAS (Sistem Pendidikan Nasional). Sinar Grafika.

Khoiruddin, A., Masyku, M. Z., & Luthfita, I. Z. (2024). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Sumber Daya Manusia. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(3), 889–904.

Kholili, A. N., & Fajaruddin, S. (2020). Manajemen Strategik Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Muhammadiyah di Kabupaten Gunungkidul. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 53–69.

Komarudin, K., Siregar, D. R. S., Zahruddin, Z., & Maftuhah, M. (2022). Manajemen strategi dalam lembaga pendidikan.". Yasin, 2(5), 680–694.

Marpaung, F. N., Nadeak, B., & Naibaho, L. (2023). Teknik Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3761–3772.

Marsuni, M., Amin, A., & Budiman, R. (2023). Strategi Program Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam di Madrasah Aliyah Sirajul Ulum Kota Pontianak. Arfannur, 4(1), 31–54.

Musfah, J. (2018). Manajemen Pendidikan: Aplikasi, Strategi, dan Inovasi. Prenadamedia Group.

Rahmawati, R., Juliana, J., & Almadinah, A. (2022). Superioritas Kepemimpinan Lembaga Pendidikan Islam. Iqra: Jurnal Magister Pendidikan Islam, 2(2), 160–173.

Sedarmayanti. (2014). Manajemen Strategi. Refika Aditama.

Shaifudin, A. (2021). Makna Perencanaan dalam Manajemen Pendidikan Islam. Moderasi: Journal of Islamic Studies, 1(1), 28–45.

Siahaan, A., Akmalia, R., Amelia, Y., Wulandari, T., Hrp, S. A. F., & Pasaribu, K. (2023). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 5(2), 3840–3848.

Solana, M. R., & Mustika, D. (2023). Peran Kepala Sekolah Sebagai Leader dalam Pendidikan. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 406–418.

Syafi’i, A., Akmal, & Bulan, S. (2023). Pemahaman dan Praktik Guru dalam Melaksanakan Penilaian Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di MTs As’ adiyah Uloe. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 7(1), 20–30. https://journal.unsika.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/8923

Tardian, A. (2019). Manajemen Strategik Mutu Sekolah: Studi Kasus Di SD Al Irsyad Al Islamiyyah 02 Purwokerto. Jurnal Kependidikan, 7(2), 192–203.

Tarhid, T. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Kependidikan, 5(2), 141–155.

Tirtoni, F. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Generasi Muda di Era Society 5.0. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 210–224.

Umam, M. K. (2020). Dinamisasi Manajemen Mutu Persfektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-Hikmah, 8(1), 61–74.

Downloads

Published

2024-10-11

How to Cite

Jumaruddin, Muhammad Ramli, & Misykat Malik Ibrahim. (2024). Manajemen Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Smp Al Bayan Kota Makassar. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 16(2), 234–250. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v16i2.1530