Meningkatkan Hasil Belajar PAI melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Tipe Konstruktivis pada Siswa Kelas XI MIA I SMA Negeri 3 Konawe Selatan
Keywords:
Learning Outcomes PAI, Contextual Teaching, Learning, ConstructivismAbstract
The purpose of this study was to determine the improvement of student learning outcomes through the learning model of the Contextual Teaching and Learning of Constructivist Type in class XI MIA I South Konawe 3 High School, Laeya sub-district, South Konawe district. The results of the study indicate that the learning model of Contextual Teaching and Constructivist Learning Types can improve student learning outcomes. The implementation of the first cycle obtained an average value of student learning outcomes of 74.88 or 76% of students who obtained a value of ≥65, so that it was continued in the second cycle. The implementation of the second cycle was obtained by the average learning outcomes of students getting a value of 77 or 84% of students who obtained a value of ≥65. By looking at the test results in the second cycle, this study was carried out only until the second cycle because the indicators of success of this study were achieved and improved learning outcomes in each cycle.
Downloads
References
Asmorowati, Dian Sri. “Pembelajaran Kimia Menggunakan Kolaborasi Konstruktif Dan Inquiri Berorientasi Chemo-Enterpreneurship.” Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia 3, no. 2 (n.d.).
Hutagol, Kartini. “Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Infinity 2, no. 1 (2013): 85–99.
I Made Padri, Setiya Utari, Fitri Nurhidayah, Indah Permatasari. “Efektivitas Penggunaan Peta Konsep dalam Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.” Jurnal Pengajaran MIPA 17, no. 2 (2012): 219–225.
Lotim, Tarpi. “Penggunaan Model Pembelajaran CTL Tipe Konstruktuvis Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa tentang Volume
Bangun Ruang Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V SDN 06
Kembang Kerang, Kec. Aikmel Lombok Timur.” Last modified 2017. www.kumpulandata-datakuliah.com.
M, Rohmawati. “Penggunaan Education Game Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup.” Jurnal Pendidikan IPA Indonesia 1, no. 1 (2012).
Majid, Abdul. Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014.
_____. Strategi Pembelajaran. Cetakan Ke. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016.
Ni Made Sari Suniati, Wayan Sadia, Anggan Suhandana. “Pengaruh Implementasi Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Multimedia Interaktif terhadap Penurunan Miskonsepsi (Studi Kuasi Eksperimen Dalam Pembelajaran Cahaya dan Alat Optik di SMP
Negeri 2 Amlapura.” e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha 4, no. 1 (2013).
Ruhimat dkk, Toto. Kurikulum Dan Pembelajaran. Bandung: Rajawali Pers, 2011.
Rusman. Model-Model Pembelajaran, Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2012.
Sariningsih, Ratna. “Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP.” Jurnal Infinity 3, no. 2 (2014): 150–163.
Sudarisman, S. “Implementasi Pendekatan Kontekstual Dengan Metode Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Biologi.” Jurnal Pendidikan IPA Indonesia 2, no. 1 (2013): 23–30.
Sudjana, Nana. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
Tohirin. Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Berbasis Integrasi dan Kompetensi). Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2014.