Pendidikan Agama Berbasis Budaya Lokal Papua Suku Kokoda Di Maibo Kabupaten Sorong Dalam Pengenalan Nilai-Nilai Agama Pada Anak

Authors

  • Muhammad Rusdi Rasyid IAIN Sorong
  • Efa Rubawati Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Rosdiana Rosdiana Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Sudirman Sudirman Institut Agama Islam Negeri Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v15i1.906

Keywords:

Pendidikan, Syawat Kisah, Budaya, Kokoda

Abstract

 

The  purpose  of  this research is; firstly, analyzing and describing forms of local culture-based religious education conducted by the Kokoda Tribe, secondly describing the roles of parents, tribal chiefs and mosque imams in designing forms of religious  education  with  a  cultural  basis  and  thirdly,  analyzing  and describing the challenges and opportunities for Kokoda children's religious education.  This  research  is  a  qualitative  descriptive  study  that  aims  to provide a real picture of religious education in the Kokoda tribe in Maibo. The data collection process uses in-depth interviews, documentation, and observation. The research results show that; first, the form of religious education  of  the Kokoda  Tribe  through  the Syawat  Tale tradition which contains  stories  of  the  Prophets  and  Apostles. Second, the role of parents and tribal chiefs in designing forms of religious education by upholding personal communication as a form of ethics and manners in interacting with tribal chiefs or people who are elder and respected. Third, the challenge for Kokoda's children's religious education is that there are no proper learning facilities available

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Abdur Rahman Saleh. Educational Theory a Qur’anic Out Look. Makkah al-Mukarromah: Umm al-Qura University, Educational and Psychological Research.

Al Hamid, Idrus. “Islam Politik di Papua: Resistensi dan Tantangan Membangun Perdamaian”, Millah, Vol. XII, No. 2, h. 441-459.

Ali, Mahdi M. “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini,” JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling 1, no. 2 (2016): 190, https://doi.org/10.22373/je.v1i2.605.

Arifin, M. Kapita Selecta Pendidikan: Islam dan Umum. Bumi Aksara: Jakarta, 1993.

Baharun, Hasan. Pendidikan Anak dalam Keluarga: Telaah Epistemologis. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 2016.

Creswell, Jhon W. Qualitatif Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Appoaches, Third Edition Fist Published. Sage, 2013.

Dewantara, Ki Hajar. Karya Ki Hajar Dewantara. Bagian Pertama: Pendidikan. Yogjakarta: Penerbitan Taman Siswa, 1962.

Gunawan, Ary H. Sosiologi Pendidikan: Suatu Analisis Sosiologi Tentang

Pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.

https://republika.co.id/berita/pz392c282/tantangan-pendidikan-agama.diakses tgl 11/4/2020.

Mahmud, M. Irfan, dkk. Austronesia dan Melanesia di Nusantara. Yogyakarta: Penerbit Ombak, 2011.

Mahmud, M. Irfan. “Akuturasi Budaya Lokal dan Konsepsi Islam di Situs Kali Raja, Raja Ampat” Papua, Vol. V, No. 1. 2013.

Pendamping Desa, Data Kampung Maibo. Sorong: Kementerian Desa, Pembangungan Daerah Tertinggal dan Transmigrasi, 2018.

Purwani, Erni and Mariyam, “Pola Pemberian Makan Dengan Status Gizi Anak Usia 1 Sampai 5 Tahun Di Kabunan Taman Pemalang,” Jurnal Keperawatan Anak 1, no. 1 (2013): 30–36, http://download.portalgaruda.org/article.php?article=98477&val=5091.

Putra, Muhammad Andika. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20171214205030-20-262499/survei-lipi-kualitas-pendidikan-masalah-utama-Papua diakses pada tanggal 10 Februari 2019

Ramadhani, Rio. “Komunikasi interpersonal orang tua dan anak dalam membentuk perilaku positif anak pada murid SDIT CORDOVA Samarinda", Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 1, No. 3. 2013.

Rogers, Everett M. Diffusion of Innovations. New York: Free Press. A Division of Macmillan Publishing Co Inc., 2003.

Saprillah. “Migrasi Kaum Muslim ke Sorong Papua Barat” Al-Qalam, vol. 17, no. 2. 2011.

Severin, Werner J. dan James W. Tankard, Teori Komunikasi (Sejarah, Metode, dan Terapan di Dalam Komunikasi Media Massa) Jakarta: Kencana Prenadamedia Group, 2014.

Sholeh Sholeh, “Pendidikan Akhlak Dalam Lingkungan Keluarga Menurut Imam Ghazali,” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 1, no. 1 (2017): 55–70, https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).618.

Sujadi, Firman, dkk. Provinsi Papua Barat: Cintaku Negeriku. Jakarta: Citra Insan Madani, 2013.

Sukmadinata dan Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung:

Kerjasama UPI dengan PT. Rosdakarya, 2007.

Sumaatmadja, Nursid. Pendidikan Pemanusiaan Manusia Manusiawi. Bandung: Alfabeta, 2002.

Tilaar, H.A.R. Paraigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wekke, Ismail Suardi dan Yuliana Ratna Sari,Tifa Syawat dan Entitas Dakwah dalam Budaya Islam: Studi Suku Kokoda Sorong Papua Barat. Jurnal Thaqafiyyat, 2012.

Wekke, Ismail Suardi. Islam di Papua Barat: Tradisi dan Keberagaman. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 2013.

Yadi, Ruyadi. Model Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Budaya Lokal. Penelitian terhadap Masyarakat Adat Kampung Benda Kerep Cirebon Provinsi Jawa Barat untuk Pengembangan Pendidikan Karakter di Sekolah. Bandung: Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI, 2010.

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Rasyid, M. R., Rubawati, E., Rosdiana, R., & Sudirman, S. (2023). Pendidikan Agama Berbasis Budaya Lokal Papua Suku Kokoda Di Maibo Kabupaten Sorong Dalam Pengenalan Nilai-Nilai Agama Pada Anak. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 15(1), 100–126. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v15i1.906