How Teachers Connect Elementary School Science Material with Students' Local Papuan Experiences

Cara Guru Menghubungkan Materi Sains Sekolah Dasar Dengan Pengalaman Lokal Kepapuaan Yang dimiliki Oleh Siswa

Authors

  • Zurruyah Nur Hanida Institut Agama Islam Negeri
  • Riska Latifatul Husna Institut Agama Islam Negeri Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/search.v2i1.1467

Keywords:

Science, papuan, elementary school,

Abstract

This research seeks to describe information about how teachers connect elementary school science material with students' local Papuan experiences. The type of research used was descriptive qualitative with data sources namely 7 class teachers in various elementary schools in Papua. The data collection method in this research is through interviews. Meanwhile, data analysis techniques go through the stages of data presentation and data verification. The results of the research show that in connecting science material with students' local Papuan experiences, the teacher invites students directly to observe the process of chopping sago and then relates this to the material. Apart from that, teachers teach science material related to students' local Papuan experiences such as natural resources in Papua and the daily lives of Papuan people who depend on nature

References

Agus Kichi Hermansyah, A. S., Fredy, D. P. R., & Pendidikan. (2020). MOTIVASI TENAGA PENGAJAR DI PEDALAMAN PAPUA DALAM MENGAJAR DAN MELANJUTKAN STUDI PADA JURUSAN PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR (SEBUAH KAJIAN FENOMENOLOGIS). Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 51–63.

Astuti*, W., Sulastri, S., Syukri, M., & Halim, A. (2023). Implementasi Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains dan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 25–39. https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i1.26646

Atek, L. G., & Belolon, H. K. (2024). TRANSFORMASI PENDIDIKAN DI TANAH PAPUA : ANALISIS KEBIJAKAN YAYASAN PEMBERDAYAAN MASYARAKAT AMUNGME DAN KAMORO Universitas Okmin Papua , Indonesia PENDAHULUAN Pendidikan adalah kunci utama dalam membuka pintu menuju perubahan dan kemajuan suatu masyarakat. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 11(2), 949–966.

Dailami, M. (2017). KAJIAN HUTAN WISATA ALAM GUNUNG MEJA (HWAGM) SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN PENDIDIKAN BERBASIS LINGKUNGAN ALAM. TRITON PENDIDIKAN, 02(01).

Hadi, W. P., Sari, F. P., Sugiarto, A., Mawaddah, W., & Arifin, S. (2019). Terasi Madura: Kajian Etnosains Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Menumbuhkan Nilai Kearifan Lokal Dan Karakter Siswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 10(1), 45. https://doi.org/10.20527/quantum.v10i1.5877

Hanifah, N. (2017). Materi Pendukung Literasi Sains. Gerakan Literasi Nasional, 1–36.

Lestari, S., Siregar, T., & Nainggolan, J. (2019). Pengembangan Modul Ipa Terpadu Berbasis Kearifan Lokal Papua Materi Interaksi Mahluk Hidup Terhadap Lingkungan. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 7(3), 106–112. https://doi.org/10.31957/jipi.v7i3.1024

Mahardi, I. P. Y. S., Murda, I. N., & Astawan, I. G. (2019). Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbasis Kearifan Lokal Trikaya Parisudha Terhadap Pendidikan Karakter Gotong Royong Dan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 2(2), 98. https://doi.org/10.23887/jpmu.v2i2.20821

Mahardika, I. K., Handon, S., Ernasari, Rofida, H. A., Zahro, F., & Seftiyani, M. A. (2023). Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif. Hakikat Fisika Sebagai Pilar Kehidupan, 7(12), 30–34.

Nugrahaeni, N., Riyanto, Y., & Hendratno. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Pop Up Book Berbasis Budaya Lokal Papua Barat Untuk Meningkatkan Pengetahuan Umum Literasi Budaya Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 306–320. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i2.2457

Oruh, S., Agustang, A., & Maswati, R. (2023). Inklusi Pendidikan Dan Dinamika Kebudayaan Lokal Di Papua. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6, 1413–1424.

Pamungkas, A., Subali, B., & Lunuwih, S. (2017). Implementasi Model Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa Implementation of Science Learning Model Based on Local Wisdom to Improve Creativity and Student Learning Outcomes. Jurnal Inovasi Pendidikan Ipa, 3(2), 118–127.

Rahmatih, A. N., Maulyda, M. A., & Syazali, M. (2020). Refleksi Nilai Kearifan Lokal (Local Wisdom) dalam Pembelajaran Sains Sekolah Dasar: Literature Review. Jurnal Pijar Mipa, 15(2), 151–156. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i2.1663

Risamasu, P. V. M., Pieter, J., & Gunada, I. W. (2023). Pengembangan Bahan Ajar IPA SMP Tema Perpindahan Kalor Berkonteks Etnosains Jayapura Papua. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 948–958. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1322

Saputri, A. N., & Desstya, A. (2023). Implementasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Berbasis Kearifan Lokal di Kabupaten Sragen. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 1–8. https://doi.org/10.30651/else.v7i2.18280

Siti, K. H., Utami, S. D., & Mursali, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Journal of Banua Science Education, 1(1), 35–42. https://doi.org/10.20527/jbse.v1i1.2

Sugara, U. (2022). Etnopedagogi: Gagasan dan Peluang Penerapannya di Indonesia Ethnopedagogy: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(2), 93–104. https://doi.org/10.24832/jpnk.v7i2.2888

Sugiarto. (2016). AKSI NYATA FILOSOFI PENDIDIKAN “KHD” DENGAN PEMBELAJARAN BERBASIS LOKAL/BUDAYA BIAK (MAHKOTA ADAT PAPUA - KASWARI) DALAM MATERI TITIK BERAT DAN ELASTISITAS MATAPELAJARAN FISIKA DI SMA NEGERI 1 BIAK KOTA. “Gema Kampus,” 4(1), 1–23.

Suparman, A. R. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Masalah Dipadukan Budaya Lokal Papua. Journal of Educational Reason, 5(1), 74–79.

Supriyadi, S., & Nurvitasari, E. (2019). Inventarisasi Sains Asli Suku Malind: Upaya Dalam Pengembangan Kurikulum Ipa Kontekstual Papua Berbasis Etnosains. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 7(1), 10–20. https://doi.org/10.23971/eds.v7i1.1081

Suryam Dora, D. (2017). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN IPA BERBASIS KEARIFAN LOKAL DI SEKOLAH DASAR. STUDIES ON VARIATION IN MILK PRODUCTION AND IT’S CONSTITUENTS DURING DIFFERENT SEASON, STAGE OF LACTATION AND PARITY IN GIR COWS M.V.Sc D SURYAM DORA LIVESTOCK, 3(2), 6–18.

Triwardhani, I. J., Mulyani, D., & Putra, R. P. (2023). Literasi Budaya Lokal bagi Anak di Desa Jatisura. Jurnal Obsesi, 7(2), 1818–1827. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3962

Widiya, M., Lokaria, E., & Sepriyaningsih, S. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3314–3320. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1281

Widyaningrum, R. (2018). ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOSAINS UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN IPA DAN MENANAMKAN NILAI KEARIFAN LOKAL SISWA SEKOLAH DASAR. Widya Wacana, 13, 26–32.

Yasir*, M., & Dwiyanti, L. (2023). Analysis of Critical Thinking Levels of Prospective Science Teachers in Ethnoscience Learning Based on Reflective and Impulsive Cognitive Styles. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(4), 808–825. https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i4.31799

Yulianti, N., Raharja, E. P., & Nidiasari, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran PjBL (Project Based Learning) Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Local Wisdom Papua Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Materi Pesawat Sederhana Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 2 Mariyai. Jurnal Pendidikan, 11(1), 153–160. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v11i1.3061

Zahro, F., & Maulida, A. N. (2023). Peran dan Tantangan Guru IPA dalam Pengimplementasian Kurikulum Merdeka untuk Konservasi Alam dan Kearifan Lokal. Seminar Pendidikan Ipa Xv 2023.

Downloads

Published

2023-10-14

How to Cite

Hanida, Z. N., & Husna, R. L. (2023). How Teachers Connect Elementary School Science Material with Students’ Local Papuan Experiences: Cara Guru Menghubungkan Materi Sains Sekolah Dasar Dengan Pengalaman Lokal Kepapuaan Yang dimiliki Oleh Siswa. SEARCH: Science Education Research Journal, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.47945/search.v2i1.1467