The Effect of the Use of Video- and Sketch-Based Learning Aids on Increasing Students' Learning Interest

Pengaruh Penggunaan Peraga Pembelajaran Berbasis Video Dan Sketsa Terhadap Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik

Authors

  • valestine fitria desvitasari iain sorong
  • Muhammad Ramli
  • Faisal Sangaji

DOI:

https://doi.org/10.47945/search.v3i1.1479

Keywords:

video, sketsa, Pembelajaran IPA

Abstract

Discussing, watching, and assessing in terms of procedures and results make up the learning process. Learning is the process that benefits the individual participating in it and makes use of the tools and resources that are available to everyone. One of the numerous types of educational media are sketching and video learning. Videos come with a lot of advantages, one of which is their capacity to clarify concepts and procedures related to IPA learning.  Techniques from quantitative research are used in the study. The student learning outcomes, student interest scale analysis findings, and observation approaches make up the data gathering process. Following an explanation of how the learning media video was implemented, the pretest result was 65, meaning that it did not meet the minimum requirements for value and learning. The posttest result was 84, meaning that the learning value increased and that it now serves as one of the indicators of students' enthusiasm and interest in continuing their education. Treatment undergoes a substantial shift, and the patient becomes curious in learning via enhanced sketches and video-based instruction.

References

Achru, A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Anisyah, R. H. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Video Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas 5 Sekolah Dadar Swasta Salsabila Di Young Panah Hijau. Pendalas: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133-145.

Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman Di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1), 19. Https://Doi.Org/10.19184/Jukasi.V5i1.8010

Andira, P. A., Utami, A., Astriana, M., & Walid, A. (2022). Analisis minat siswa terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran ipa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(1).

Ardianto, B. (2021). Analisis Aktivitas Belajar Ipa Siswa Dengan Menggunakan Media Gambar Di Kelas 4 Sdit Al Amaanah Bekasi. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(4), 314-322.

Arikunto, Suharsini. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta :

PT.Rineka Cipta

Ayudia, I., & Prasetya, C. (2023). Analisis Kebutuhan Media Digital Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 48-59.

Darmiyati. (2020). Penilaian Unjuk Kerja Dalam Pengembangan Agama dan Moral Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(1), 74–85.

Dewi, R. S. (2020). Penggunaan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbantuan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Ipa-Biologi Pada Pokok Bahasan Struktur Dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Di Mts N 5 Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, 4(2).

Gumantan, A., Mahfud, I., & Yuliandra, R. (2020). Tingkat Kecemasan Seseorang Terhadap Pemberlakuan New Normal dan Pengetahuan Terhadap Imunitas Tubuh. Sport Science And Education Journal, 1(2).

Hapsari, G. P. P. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media video animasi berbasis aplikasi canva pada pembelajaran IPA. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 6(1), 22-29.

Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sdn meruya selatan 06 pagi. Edisi, 3(2), 312-325.

Muliani, R. D. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133-139.

Nurgiansah, T. H., & Pringgowijoyo, Y. (2020). Pelatihan Penggunaan Model Pembelajaran Jurisprudensial Pada Guru Di KB TK Surya Marta Yogyakarta. KUAT: Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan. PKNSTAN, 2(1)

Prastika, Y. D. (2021). Hubungan minat belajar dan hasil belajar pada mata pelajaran matematika di SMK Yadika Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 26-32.

Pratama, M. P., & Hasanah, F. N. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Minat Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Sd. Eduproxima (Jurnal Ilmiah Pendidikan Ipa), 6(1), 311-319.

Pratiwi, N. I., & Kasriman, K. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Interaktif pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV Materi Bentuk dan Fungsi Bagian Tumbuhan. Jurnal Basicedu, 6(4), 7257-7264.

Ramadhani, A. A., & Silalahi, B. R. (2022). Pengembangan Media Vidio Animasi dengan Menggunakan Model Discovery Learning pada Mata Pelajaran IPA Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di SD. Center of Knowledge: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 54-66.

Raharjo, E. B. (2020). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar IPA melalui penerapan model Discovery Learning menggunakan media video pada siswa kelas V SD Negeri 1 Kaliori tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Kualita Pendidikan, 1(3), 19-29.

Sae, H., & Radia, E. H. (2023). Media Video Animasi Dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Indonesian Journal of Education and Social Sciences, 2(2), 65-73.

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250-256.

Suryana, D., & Hijriani, A. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1077–1094. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1413

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250-256.

Unton, A. R., Rizal, R., Sudiah, L., & Harni, H. (2024). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Gambar Bergerak Dengan Media Gambar Diam Pada Mata Pelajaran IPA Konsep Penyesuaian Diri Hewan dan Tumbuhan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 8467-8478.

Winangsih, E., & Harahap, R. D. (2023). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran pada Muatan IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 452-461.

Downloads

Published

2024-10-07

How to Cite

desvitasari, valestine fitria ., Ramli, M., & Sangaji, F. (2024). The Effect of the Use of Video- and Sketch-Based Learning Aids on Increasing Students’ Learning Interest: Pengaruh Penggunaan Peraga Pembelajaran Berbasis Video Dan Sketsa Terhadap Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik. SEARCH: Science Education Research Journal, 3(1), 15–25. https://doi.org/10.47945/search.v3i1.1479