Strategies Of Elementary School Teachers To Teach Practicum-Based Science In The Midst Of Limited Laboratory Facilities
DOI:
https://doi.org/10.47945/search.v3i1.1503Keywords:
ScienceTeacher Strategy,Science Practicum, Laboratory Facilities LimitationsAbstract
This study aims to understand the Strategy of Elementary School Teachers in Teaching Practicum-Based Science in the Middle of Laboratory Facility Limitations. Papua has several important characteristics. Teachers seek to integrate students' local experiences and knowledge in Papua into science learning, encourage students to make observations and hands-on practice in the surrounding environment, and discuss the application of science concepts to preserve nature. Although the majority of primary schools in Papua do not have adequate laboratories, teachers make creative efforts to ensure that the science learning process runs effectively, such as using direct demonstration methods in the classroom by utilizing simple materials and inviting students to conduct simple experiments in the environment around the school. Overall, the results of this study show that the teachers at SD
Inpress 56 are trying to optimize science learning by utilizing available resources, and teachers' creativity and innovation are the key in creating interesting and meaningful science learning for students. This study uses a qualitative research method with a descriptive approach, which aims to describe phenomena related to forms, activities, characteristics, changes, relationships, similarities, and differences. The data analysis process is carried
out through 4 stages, namely data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research subjects consisted of 3 teachers at the school.
References
Faizah, LN, Marmoah, S., & Hadiyah, H. (2020). Analisis permasalahan praktikum pada pembelajaran
IPA kelas V di MI. Didaktika Dwija Indria , 9 (1).
Budi, G. S., Agustina, R., Wibawa, A. A., & Safitri, A. PRACTICAL OPTIMALISZATION ACTIVITY
IN BASIC SCHOOL IN TANGKILING CENTRAL KALIMANTAN PROVINCE
OPTIMALISASI KEGIATAN PRAKTIKUM DI SEKOLAH DASAR (SD) DAERAH
TANGKILING PROVINSI KALIMANTAN TENGAH.
Afsas, S. K., Sutikno, S., & Fianti, F. (2023). Penerapan Pembelajaran Berbasis Praktikum untuk
Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. Journal on Education, 6(1), 8913-8926.
Sujanem, R., Sutarno, E., & Gunadi, I. G. A. (2019). Pelatihan dan pendampingan pembuatan media
simulasi praktikum IPA SMP dengan program simulasi PhET. International Journal of
Community Service Learning, 3(1), 11-17.
Djaelani, D., Rintayati, P., & Kamsiyati, S. IPM PENGEMBANGAN MODEL LAB TERPADU
BERBASIS KELAS SEBAGAI ALTERNATIF PENGELOLAAN YANG BAIK DALAM
PEMBELAJARAN IPA SD KELAS TINGGI BAGI GURU-GURU SD SE KECAMATAN JEBRES
SURAKARTA. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, dan Seni bagi Masyarakat), 5(2).
Ainul, M. (2021). PENGEMBANGAN VIRTUAL LABORATORY BERBASIS POWER POINT PADA
PRAKTIKUM UJI BAHAN MAKANAN UNTUK KELAS VIII SMP/MTs (Doctoral dissertation,
UIN Raden Intan Lampung).
Anwar, E. D. (2016). Pelatihan pembuatan alat-alat praktikum IPA fisika bagi guru IPA SMP/MTS
swasta sekecamatan winong kab pati. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 14(1),
-56.
Farikha, Y., Hidayat, S., & Tauhidah, D. (2021). Analisis kelengkapan fasilitas, sarana, dan prasarana
laboratorium biologi di SMA Negeri se-kabupaten Grobogan. In Prosiding Seminar Nasional
Kesehatan, Sains dan Pembelajaran (Vol. 1, No. 1, pp. 743-751).
Febriani, N., Adhe, K. R., Widayanti, M. D., & Maulidiyah, E. C. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran
Inkuiri dengan Media Realia Terhadap Literasi Sains Anak Usia 4-5 Tahun. JIEEC (Journal of
Islamic Education for Early Childhood), 5(2), 1-13.
Fauzi, A. (2023). Manajemen Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Man Kota
Palangka Raya. Sekapur sirih kajian mandiri manajemen pendidikan, 114.
Rabiudin, R. Belajar Bermakna Melalui Pratikum Ilmu Pengetahuan Alam, Kota Sorong,Jivaloka
Mahacipta: “Kreatifitas Tanpa Batas”
Sholeha, V., Wahyuningsih, S., Hafidah, R., Syamsuddin, M. M., Pudyaningtyas, A. R., Dewi, N. K.,
& Nurjanah, N. E. (2021). Penerapan literasi sains basis kelas oleh Guru PAUD di Kota
Surakarta. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2013-2019.)
( Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan metode eksperimen dalam
pembelajaran sains untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini. AWLADY:
Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102-119.)
( Wati, E. K., & Jayanti, R. R. S. (2022). Pengembangan Game Sains Untuk Meningkatkan Pemahaman
Sains Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 2(3).)
Sugiarto, W. (2023). PENGEMBANGAN VILI-HAVE (VIRTUAL LAB IDENTIFIKASI HEWAN
VERTEBRATA) UNTUK MENGUATKAN LITERASI SAINS PESERTA DIDIK. INDOPEDIA
(Jurnal Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan), 1(1), 7-18.
Deswari, F., Koto, I., & Nirwana, N. (2022). IDENTIFIKASI KESULITAN DAN HAMBATAN YANG
DIALAMI GURU FISIKA DALAM MENGIMPLEMENTASIKAN KURIKULUM 2013 REVISI
DI SMA NEGERI KABUPATEN LEBONG. Amplitudo: Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika, 1(2),
-149.
Deswari, F., Koto, I., & Nirwana, N. (2022). IDENTIFIKASI KESULITAN DAN HAMBATAN YANG
DIALAMI GURU FISIKA DALAM MENGIMPLEMENTASIKAN KURIKULUM 2013 REVISI
DI SMA NEGERI KABUPATEN LEBONG. Amplitudo: Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika,
(2), 138-149.
Sejati, F. U. A. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Praktikum Virtual Berorientasi Kontekstual
pada Materi Termokimia (Bachelor's thesis).
Retnasari, L., Hidayah, Y., & Dianasari, D. Urgensi Bahan Ajar Materi Pembelajaran Ppkn SD untuk
Membangun Kompetensi Pedagogik Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2),
Fajriani, S. (2020). Analisis Kendala dan Alternatif Solusi terhadap Pemanfaatan Laboratorium Kimia di SMA
Negeri Kabupaten Aceh Barat Daya (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).