Peranan Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan

Studi di Madrasah Aliyah Mathla’ul Anwar dan Syekh Manshur Pandeglang

Authors

  • Nana Suryapermana UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Anis Fauzi Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Inni Nihayah Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Yahdinil Firda Nadhiroh Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

DOI:

https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v14i1.439

Keywords:

Leadership, Principal of Madrasah, Quality of Education

Abstract

The results of a preliminary study show that on average the head of madrasah has less academic ability, lacks self-motivation, is less assertive in being a leader, is less able to influence and invite his subordinates to improve work ethic. This phenomenon is caused by the lack of competency, procedural, lack of transparency, many nuances, and internal and external factors of madrasah principals. Data collection techniques using interviews, observation and documentation. The data analysis technique uses the Miles and Huberman model. Miles and Huberman who argued that activities in qualitative data analysis were carried out interactively and carried out continuously until completion, so that the data was saturated. Activities carried out are data reduction, display data and conclusion drawing / verification. The results showed that the leadership role of the headmaster at MA Mathla'ul Anwar and MA Syekh Manshur is very important in improving the quality of education, because the head of the madrasah is a determining element in the direction of madrasah success and acts as a manager, leader, supervisor, educator, administrator, innovator, motivator.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Munir, Menjadi Kepala Sekolah Efektif, Jogjakarta: Ar Ruzz Media, 2008

Basri, Hasan, Kepemimpinan Kepala Sekolah, Bandung : CV. Pustaka Setia, 2014.

Departemen Pendidikan Nasional tahun 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/ Madrasah. Diakses pada 7 Oktober 2017 Jam 08.55 WIB.

Gorton, Richard A, School Administration, The American: Brown Company Publisher, 1976.

Hadis, Abdul dan Nuryani, Manajemen Mutu Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010

Hidayah, Nurul, Kepemimpinan Visioner Kepala sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Yogyakarta: Ar-ruzz Media, 2016.

Husaini, Usman, Manajemen, Teori, Praktek dan Riset Pendidikan, Cet 3, Jakata: PT Bumi Aksara, 2010.

Indarafachrudi, Soekarto, Bagaimana Memimpin Sekolah yang efektif, Bogor: Ghalia Indonesia, 2006.

Marno, Islam by Management and Leadership, Jakarta: Lintas Pustaka, 2007.

Moleong, Lexy J, Metode Penelitian Kualitatif, cet.30, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2014.

Muhaimin, H, Manajemen Pendidikan Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/ Madrasah Ed. 1 Cet. 2, Jakarta: Kencana, 2010.

Mulyadi, Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Mutu, Malang: UIN Maliki Press, 2010.

Mulyasa, E, Manajemen Dan Kepemimpinan Kepala Madrasah, Jakarta: BumiAksara, 2013.

Mulyasa, E, Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2006.

Muslihah, Eneng, Kinerja Kepala sekolah, Tangerang: Haja Mandiri, 2014.

Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Rahman (et. all), Peran Strategis Kapala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Jatinangor: Alqaprint, 2006.

Rohiat, Kecerdasan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Bandung: PT Refika Aditama, 2008.

Rohmat, Kepemimpinan Pendidikan, Yogyakarta: Lentera Buku, 2010.

Sudiran, Florentinus, Manajemen Mutu Terpadu di Bidang Pendidikan ( Teori, implementasi, dan Tata Langkah), Yogayakarta: LaksBang Pressindo, 2012.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2014.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: CV. Alfabeta, 2013.

Sujak, Abi, Kepemimpinan Manajer: Eksistensinya dalam Perilaku Organisasi, Jakarta: CV. Rajawali. 1990

Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya, Jakarta: Bumi Aksara, 2005.

Sukmadinata, Nana Syaodih, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.

Sukmadinata, Nana Syaodih, Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah Menengah, Bandung: PT. Refika Aditama, 2006.

Umaedi, MPMBS, (http://www.geocities. Com/pengembangan madrasah diakses 18 November 2017, jam 09:12.

Wahjosumidjo, Kepemimpinan Kepala Sekolah: Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya, (Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2007

Zamroni, Dinamika Peningkatan Mutu, Yogyakarta: Gavin Kalam Utama, 2011.

Downloads

Published

2022-04-15

How to Cite

Suryapermana, N., Fauzi, A., Nihayah, I., & Nadhiroh, Y. F. (2022). Peranan Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Studi di Madrasah Aliyah Mathla’ul Anwar dan Syekh Manshur Pandeglang. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 14(1), 104–126. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v14i1.439