Upaya Peningkatan Coping Stress terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa Baru
DOI:
https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v14i1.585Keywords:
Coping Stress, Academic Stress, StudentsAbstract
Psychoeducation is one form of intervention that can be given to students in order to improve the quality of life of students, one of which is the ability to deal with academic stress. Psychoeducation efforts to improve stress coping on academic stress in new students are carried out with the aim that students experience increased stress coping in dealing with academic stress. The research was conducted with the Experiment One Group Pre test-Post test Design. The subjects in this study were 58 new students who were willing to take part in the research. The results showed the Wilcoxon test through IBM SPSS Statistics 21, the results obtained that the Asymp value. Sig.(2-tailed) for the pre-test and post-test of 0.000. Therefore, it can be concluded that this psychoeducation is effective in increasing efforts to cope with stress on academic stress in the new
Downloads
References
Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Astuti, R. T. Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia, 5(1), 2019, 40-47.
Apriliana, Dena Noor. Strategi Koping dan Stres Akademik Mahasiswa dalam Melaksanakan Kuliah Daring pada Masa Pandemi Covid- 19. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(1), 2021, 89-96.
Barseli, M., & Ifdil, I. Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 2017. 143. https://doi.org/10.29210/1 19800
Drajat, Zakiyah. Kesehatan Mental. Jakarta:Gunung Agung, 2003.
Donker, T. et al., Psychoeducation for depression, anxiety and psychological distress: a meta-analysis. BMC Medicine, 7(1), 2009, p.79. Available at: http://www.biomedcentral.com/1741- 7015/7/79.
Fajar, A, K. Pentingnya Punya Coping Skill yang Baik Sebagai Cara MengatasiMasalah. September 6. 2017. Hello Sehat. Diakses melaluihttps://hellosehat.com/hidup-sehat/psikologi/strategi- coping-skill-untuk- mengatasi-masalah/ pada 04 November 2021
Gadzella, B. M. & Masten, W. G. An analysis of the Categories in the Student-Life Stress Inventory. American Journal of Psychology Research, 1 (1), 2005, 1-10.
Gogali, V. A., Tsabit, M., & Syarief, F. Pemanfaatan Webinar Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Di Masa Pandemi Covid-2019 (Studi Kasus Webinar BSI Digination" How To Be AYoutuber And An Entrepreneur"). Cakrawala-Jurnal Humaniora, 20(2), 2020, 182-187.
Indonesia, H. P. Kode Etik Psikologi Indonesia. Jakarta: HIMPSI, 2010.
Indria, I., Siregar, J., & Herawaty, Y. Hubungan Antara Kesabaran dengan Stres Akademik pada Mahasiswa di Pekanbaru. AN-NAFS, 13(01), 2019, 21-34.
Lasmiyati, L., & Harta, I. Pengembangan modul pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep dan minat SMP.Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 2014, 161-174.
Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. Stres Akademik Mahasiswa dalam Melaksanakan Kuliah Daring Selama Masa Pandemi Covid 19, Jurnal Psikologi, 10(1), 2021, 31-39.
Mahardhani, F. O., Ramadhani, A.N., Isnanti, R. M., Chasanah,T. N., & Praptomojati, A. Pelatihan Strategi Koping Fokus Emosi untuk Menurunkan Stres Akademik pada Mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(1), 2020, 60-75.
Maryam, S. Strategi Coping: Teori dan Sumber Dayanya. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 2017, 101-107.
Maulana, H. A., & Hamidi, M. Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 2020, 224-231.
Mufidah, C. I. Pengembangan Modul Pembelajaran Pada Kompetensi Dasar Hubungan Masyarakat Kelas X APK 2 di SMKN 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 2(2), 2014.
Oktavia, W. K., Fitroh, R.,Wulandari, H., & Feliana, F. Faktor- faktor yang Mempengaruhi Stres Akademik. In Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, November 2019, (pp. 142-149).
Prehanto, A., Guntara, Rangga Gelar, & Aprily, Nuraly Masum. Pemanfaatan Webinar Sebagai Alternatif Digitalisasi Informasi dalam Seminar Kurikulum. Indonesian Journal of Digital Business, 1(1), 2021, 43-49.
Qian, L., & Fuqiang, Z. Academic Stress, Academic Procrastination and Academicperformance: a Moderated Dual-Mediation Model. Journal on Innovation and Sustainability. RISUS ISSN 2179-3565, 9(2), 2018, 38. https://doi.org/10.24212/2 179-3565.2018v9i2p38-46
Rosa, N. N., Retnaningsih, L. E., & Jannah, M. Pengaruh Strategi Koping Stres Mahasiswa terhadap Stres Akademik di Era Pandemi Covid-19. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 2(2), 2021,103-111.
Safiany, A., & Maryatmi, A. S. Hubungan Self Efficacy dan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Stres Akademik pada Siswa- Siswi Kelas XI pada SMA Negeri 4 Jakarta Pusat. IKRAITH-Humanira: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(3), 2018, 87–95. http://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-humaniora/article/ view/362
Sahrah, A., & Yuniasanti, R. Efektivitas Pelatihan Pemberian Dukungan Sosial Pada Walinapi Dengan Metode Bermain Dan Permainan Peran. Jurnal Psikologi, 45(2), 2018, 151-163.
Sembiring, Rahmayani Br. 2016.
Strategi Coping Anak Didik di Lembaga Pemsyarakatan Anak kelas II B Pekanbaru. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Sumini, S. Pengembangan Modul Pelatihan Untuk Meningkatkan Kualitas Hasil Pelatihan Di Balai Latihan Kerja. In Prosiding Seminar Nasional Vol. 1, No. 1. 2018.
Supratiknya, A. Merancang Program dan Modul. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. 2011.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta, 2010.
Suryani, Efri Widianti, Taty Hernawati, Aat Sriati. Psycho education Decrease the Level of Depression, Anxiety and Stress Among Patient with Pulmonary Tuberculosis. Jurnal Ners Vol. 11 No. 1 April 2016: 128-133.
Taylor, S. E. Health psychology (10th Ed.). New York: McGraw-Hill Education, 2018.
Winta, M. V. I., & Syafitri, A. K. Coping Stress Pada Ibu yang Mengalami Kematian Anak. Pilantropy: Journal of Psychology, 3(1), 2019, 14-33.
Yenjeli, L. Strategi Coping Pada Single Mother Yang Bercerai, 2010.
Yusriyyah, S. Hubungan Stres Akademik Dengan Academic Burnout Pada Mahasiswa Program Studi Sarjana Keperawatan Universitas Bhakti Kencana, 2020.