Penanaman Nilai Kearifan Lokal Melalui Konsep Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar

Authors

  • Nur Arfiyah Ghina Rokhimah Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Lu’luil Maknun Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47945/misool.v4i1.838

Keywords:

Pancasila student profile, local wisdom value, character building

Abstract

The Pancasila Student Profile is a character strengthening in education, especially among the younger generation. The character which is the ideology of the nation can be formed from the diversity of local wisdom. The introduction of the values ​​of local wisdom to students is very important because the values ​​of local wisdom are one part of the manifestation of the nation's cultural wealth. This study aims to describe the cultivation of local wisdom values ​​through the concept of the Pancasila student profile so that it can be implemented in everyday life. The method used is a library approach (data collection method in the form of documents in the form of books, literature, and scientific journals). Based on the results of the study through the application of the 6 dimensions of the Pancasila student profile, it is expected that students will become intelligent and characterized individuals by applying local wisdom values ​​and being able to face the challenges of the 21st century and course instilling the values ​​contained in Pancasila.

References

Balaya, Arni Naiyya dan Ashif az Zafi. (2020). Peranan Kearifan Lokal Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Vol. 7 (1). 27-34
Handayani, Shinta Dwi dkk. (2022). Mewujudkan Pelajar Pancasila dengan Mengintegrasikan Kearifan Budaya Lokal Dalam Kurikulum Merdeka. ILMA (Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keagamaan) Vol. 1 (1). 76-81
Irawati, Dini dkk. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan Vol. 6 (1). 1224-1238
Ismail, Shalahudin dkk. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila di Sekolah. JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial Vol. 2 (1). 76-83
Istianah, Anif dan Rini Puji Susanti. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Pelajar Pancasila. Gatra Nusantara: Jurnal Politik, Hukum, Sosial Budaya dan Pendidikan Vol. 19 (2). 202-207
Kurniawaty, Imas dkk. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Vol. 4 (4). 5170-5175
Lubaba, Meilin Nuril dan Iqnatia Alfiansyah. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi Vol. 9 (3). 687-706
Mery, dkk. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu Vol. 6 (5). 7840-7849
Nurasiah, Iis dkk. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu Vol. 6 (3). 3639 – 3648
Rudiawan, Rofi dan Ambiro Puji Asmaroini. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah. Jurnal Edupedia Universitas Muhammadiyah Ponorogo Vol. 6 (1). 55-63
Safitri, Andriani dkk. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu Vol. 6 (4). 7076-7086
Santika, I Wayan Eka. (2022). Penguatan Nilai-nilai Kearifan Lokal Bali dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol. 4 (4). 6182-6195
Sulastri, Sulastri dkk. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Profil Pelajar Pancasila Bagi Guru di Sekolah Dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) Vol. 7 (3). 413-420
Uktolseja, Novita Freshka dan Sutrisna Wibawa. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Wawasan Nusantara Di Sekolah Dasar. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Vol. 1 (6). 1744-1749
Winarsih, Bapti. (2022). Analisis Penerapan Pendidikan Karakter Siswa Kelas III melalui Program Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol. 4 (4). 2388-2392
Zuriah, Nurul dan Hari Sunaryo. (2022). Konstruksi Profil Pelajar Pancasila Dalam Buku Panduan Guru PPKN di Sekolah Dasar. Jurnal Civic Hukum Vol. 7 (1). 75-77
Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2020). Blanded Learning: Solusi Model Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 83-94.

Chudzaifah, I., Hikmah, A. N., & Pramudiani, A. (2021). Tridharma Perguruan Tinggi: Sinergitas Akademisi dan Masyarakat dalam Membangun Peradaban. 1. Jurnal Pengabdian dan Pendampingan Masyarakat, 1(1), 79-91.

Santoso, S., & Hikmah, A. N. (2015). Upaya pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di Sdit Salsabila 2 Klaseman Sinduharjo Ngaglik Sleman. Al-Bidayah, 7(1), 0085-0034.

Nailil, H. A. (2013). Upaya Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Di SD IT Salsabila Klaseman Sindhuharjo Ngaglik Sleman. Skripsi. Tarbiyah and Teaching, UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Hikmah, A. N. (2015). Upaya Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstra Kurikuler Pramuka di SDIT Salsabila 2 Klaseman Sinduharjo Ngaglik Sleman. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 7(1).

Ahmadi, A., Hikmah, A. N., & Yudiawan, A. (2021). Ilmu dan Agama dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 12-25.

Hikmah, A. N., & Yudiawan, A. (2019). Manajemen dan Kebijakan Madrasah melalui Penguatan Tata Kelola, Akuntabilitas dan Citra Publik Pendidikan. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 33-38.

Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2022). MODERASI BERAGAMA: Urgensi dan Kondisi Keberagamaan di Indonesia. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 49-56.

Chudzaifah, I., Muhyiddin, M., & Hikmah, A. N. (2021). Esensi Dakwah di Era Digital dalam Menjawab Problematika Umat. TASAMUH: Jurnal Studi Islam, 13(2), 275-292.

Hikmah, A. N., & Putri, F. W. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di Sd Al-Irsyad Kota Sorong. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 51-61.

Chudzaifah, I., & Hikmah, A. N. (2021). Pembelajaran Pesantren Berbasis Luar Jaringan (Luring) Selama Pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 134-143.

Hikmah, A. N., & Putr, I. D. (2021). DAMPAK PEMBELAJARAN DARING BAGI MENTAL SISWA SEKOLAH DASAR PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI KELAS 3 SDIT MUTIARA INSAN. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 74-81.

Hikmah, A. N., & Rizky, A. F. (2021). IMPLEMENTASI PEMBINAAN PRAMUKA DALAM MEMBENTUK KARAKTER PERCAYA DIRI SISWA DI SD IES AL-GHUROBA KABUPATEN SORONG TAHUN AJARAN 2020/2021. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 15-20.

Hikmah, A. N. (2021). SISTEM AMONG: FALSAFAH PENDIDIKAN ALA KI HADJAR DEWANTARA PADA MASA PEMBELAJARAN DARING. In SEMINAR NASIONAL KURIKULUM MERDEKA BELAJAR-KAMPUS MERDEKA BERBASIS INTEGRASI KEILMUAN DI MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU (p. 183).

Hikmah, A. N., Permatasari, I. A., & Sari, I. D. P. (2020). SIKAP MAHASISWA FAKULTAS TARBIYAH IAIN SORONG TERHADAP PROFESI KEGURUAN. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 1-8.

Chudzaifah, I., & Hikmah, A. N. (2019). PENGEMBANGAN RPP (RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN) BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 3(1), 41-58.

Chudzaifah, I., Hikmah, A. N., & Ambarwati, A. Quality Management of Students in Islamic Boarding Schools.

Downloads

Published

2022-07-21

Issue

Section

Articles