Orientasi Pengelolaan Kelas
Keywords:
Teacher's Role, Classroom Management, LearningAbstract
The teacher is one of the important factors in determining the success of the teaching and learning process in the classroom. Therefore, teachers are required to improve their role and competence. Competent teachers will be better able to create an effective learning environment and will be better able to manage their classes so that student learning outcomes are at an optimal level. Classroom management is a teacher's effort in creating good classroom environmental conditions with students acting according to their abilities, students can study in an orderly manner, student output is in accordance with the goals to be achieved with a social atmosphere that provides satisfaction, an atmosphere of discipline, intellectual development, emotional, attitude, and appreciation of students so that learning objectives are achieved effectively and efficiently. Classroom learning and management are two things that are carried out simultaneously in the learning process in class and have a very close relationship. Learning includes all activities carried out to achieve learning objectives, and classroom management includes activities that create and maintain optimal conditions for the learning process to occur.
References
Danim, S. (2012). Inovasi Pendidikan dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Pustaka Setia.
Djamarah, S. B. (2010). Guru dan Anak didik dalam Interaksi Edukatif. Rineka Cipta.
Kebudayaan, D. P. dan. (n.d.). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Buku II: Modul Pengelolaan Kelas (Jakarta: , 2002), h. 135.
Moedjiono, H. J. (2012). Proses Belajar Mengajar. emaja Rosdakarya.
Moh. Uzer Usman. (2012). Menjadi Guru Profesional. PT Remaja Rosdakarya.
Rasdi Ekosiswoyo, E. a. (2006). Manajemen Kelas Suatu Upaya untuk Memperlancar Kegiatan Belajar. Semarang Press.
Usman, U. (2001). Menjadi Guru Profesional. In Remaja Rosdakaarya (XIIII).
Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2020). Blanded Learning: Solusi Model Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 83-94.
Chudzaifah, I., Hikmah, A. N., & Pramudiani, A. (2021). Tridharma Perguruan Tinggi: Sinergitas Akademisi dan Masyarakat dalam Membangun Peradaban. 1. Jurnal Pengabdian dan Pendampingan Masyarakat, 1(1), 79-91.
Santoso, S., & Hikmah, A. N. (2015). Upaya pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di Sdit Salsabila 2 Klaseman Sinduharjo Ngaglik Sleman. Al-Bidayah, 7(1), 0085-0034.
Nailil, H. A. (2013). Upaya Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Di SD IT Salsabila Klaseman Sindhuharjo Ngaglik Sleman. Skripsi. Tarbiyah and Teaching, UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Hikmah, A. N. (2015). Upaya Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstra Kurikuler Pramuka di SDIT Salsabila 2 Klaseman Sinduharjo Ngaglik Sleman. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 7(1).
Ahmadi, A., Hikmah, A. N., & Yudiawan, A. (2021). Ilmu dan Agama dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 12-25.
Hikmah, A. N., & Yudiawan, A. (2019). Manajemen dan Kebijakan Madrasah melalui Penguatan Tata Kelola, Akuntabilitas dan Citra Publik Pendidikan. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 33-38.
Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2022). MODERASI BERAGAMA: Urgensi dan Kondisi Keberagamaan di Indonesia. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 49-56.
Chudzaifah, I., Muhyiddin, M., & Hikmah, A. N. (2021). Esensi Dakwah di Era Digital dalam Menjawab Problematika Umat. TASAMUH: Jurnal Studi Islam, 13(2), 275-292.
Hikmah, A. N., & Putri, F. W. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di Sd Al-Irsyad Kota Sorong. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 51-61.
Chudzaifah, I., & Hikmah, A. N. (2021). Pembelajaran Pesantren Berbasis Luar Jaringan (Luring) Selama Pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 134-143.
Hikmah, A. N., & Putr, I. D. (2021). DAMPAK PEMBELAJARAN DARING BAGI MENTAL SISWA SEKOLAH DASAR PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI KELAS 3 SDIT MUTIARA INSAN. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 74-81.
Hikmah, A. N., & Rizky, A. F. (2021). IMPLEMENTASI PEMBINAAN PRAMUKA DALAM MEMBENTUK KARAKTER PERCAYA DIRI SISWA DI SD IES AL-GHUROBA KABUPATEN SORONG TAHUN AJARAN 2020/2021. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 15-20.
Hikmah, A. N. (2021). SISTEM AMONG: FALSAFAH PENDIDIKAN ALA KI HADJAR DEWANTARA PADA MASA PEMBELAJARAN DARING. In SEMINAR NASIONAL KURIKULUM MERDEKA BELAJAR-KAMPUS MERDEKA BERBASIS INTEGRASI KEILMUAN DI MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU (p. 183).
Hikmah, A. N., Permatasari, I. A., & Sari, I. D. P. (2020). SIKAP MAHASISWA FAKULTAS TARBIYAH IAIN SORONG TERHADAP PROFESI KEGURUAN. MISOOL: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 1-8.
Chudzaifah, I., & Hikmah, A. N. (2019). PENGEMBANGAN RPP (RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN) BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 3(1), 41-58.
Chudzaifah, I., Hikmah, A. N., & Ambarwati, A. Quality Management of Students in Islamic Boarding Schools.