Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Kemampuan Membaca di Masa Pandemi Kelas I SDI Al-Hakim Boyolangu

  • Fatin Afifah UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Adi Wijayanto UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Narulita Evia Riskhayanti SMAN 2 Probolinggo
Keywords: Teacher Strategy, Motivation, Reading Ability

Abstract

The ability to read must be possessed by every student as a necessity in obtaining knowledge and information. Without having the ability to read, students will find it difficult to follow the learning process. This study aims to determine the strategies used by teachers in increasing the motivation to read grade 1 students during the pandemic. The research approach used is qualitative with a descriptive research type. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The research was conducted at SDI Al-Hakim Boyolangu, and the subjects of this research were the teachers and students of grade 1 SDI Al-Hakim Boyolangu. The data that has been obtained is analyzed using reduction, then presented, then drawn conclusions. The results obtained that: 1) the teacher uses an interactive and bottom-up learning model. 2) the learning method used is the syllable method for students who are not yet proficient at reading. 3) the learning media used by the teacher to increase the motivation for reading skills of grade 1 students are flash cards and blackboards

References

Adhiputra, A. A. N. (2013). Bimbingan dan Konseling: Aplikasi di Sekolah Dasar dan Taman Kanak-Kanak. Graha Ilmu.
Afandi, Muhamad, D. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. UNISSULA PRESS.
Apri Damai Sagita Krissandi, D. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD: Pendekatan dan Teknis. Media Maxima.
Darnanengsih, D. dan. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SD Inpress 17 Remu Kota Sorong. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 42.
Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Pendidikan UNSIKA, 3(1), 38.
Gading, Ketut, D. (2019). Pengaruh Metode Suku Kata dengan Media Kartu Kata. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(3), 272.
Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. Bahasa Dan Sastra, 20(1), 11.
Hasan, Muhammad, D. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.
Hikmah, A. N. dan I. D. P. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Mental Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi COVID-19 di Kelas 3 SDIT Mutiara Insan. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 76.
Irdawati, D. (2014). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Gambar Kelas 1 di Min Buol. Kreatif Tadulako Online, 5(4), 6.
Kumullah, Rahmah, D. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 37.
Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Sanabil.
Muhyidin, Asep, D. (2018). Metode Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di Kelas Awal Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 35.
Noermanzah. (2018). Model-Model Pembelajaran Membaca Sebagai Inovasi Dalam Mengembangkan Bahan Ajar Membaca. Seminar Nasional MLI Cabang Universitas Bengkulu, 1(1), 186.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Cakra Books.
Pramesti, F. (2018). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 287.
Saondi, O. dan A. S. (2010). Etika Profesi Keguruan. PT Refika Aditama. Subadiyono. (2014). Pembelajaran Membaca. Noer Fikri Offset.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 81.
Suyatinah. (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Membaca Permulaan dengan Teknik Scramble Siswa Kelas Rendah. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 5(2), 46.
Syafi, A. dan M. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran: Menerapkan Model Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Pendahuluan. Jurnal Kependidikan, 14(1), 54.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 104.
Taryatman. (2021). Akselerasi SDM Unggul saat Pandemi (A. Wijayanto, dkk (ed.)). Akademia Pustaka.
Wijayanto, A. (2020). Bunga Rampai Anak Bangsa: Integrasi Ilmu Keolahragaan Dalam Preventif Pandemi COVID-19 (A. Wijayanto, dkk (ed.)). Akademia Pustaka.
Yuniastuti, D. (2021). Media Pembelajaran Untuk Generasi Milenial Tinjauan Teoritis dan Pedoman Praktis. Scopindo Media Pustaka.
Published
2022-07-21
Section
Articles
Abstract viewed = 17 times
PDF downloaded = 10 times