Synthesis How Teachers Assess Students’ Level Understanding In Learning Science Through Learning Expressions
DOI:
https://doi.org/10.47945/misool.v6i2.1890Keywords:
Teacher, Science,, Study,, ExpressionAbstract
The way teachers recognize students' level of understanding in learning science can be done through learning expressions. This is very important because science education is not just about memorizing words, but also understanding concepts and applying knowledge in relevant contexts. This research aims to synthesize the various methods used by teachers to recognize students' level of understanding through their learning expressions. In the context of classroom learning, identifying students' level of understanding is an important aspect to ensure the effectiveness of teaching and achieving optimal learning outcomes. This research uses qualitative methods. Data collection techniques are carried out by observation and interviews. The research results show that teachers can recognize students' level of understanding through various learning expressions, such as body language, facial expressions, eye contact, and students' verbal responses.
References
Adawiyah, T. A., Harso, A., & Nassar, A. (2020). Hasil Belajar IPA Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Science, and Physics Education Journal (SPEJ), 4(1), 1–8. https://doi.org/10.31539/spej.v4i1.1636
Agnes, D., Kaniawati, I., & Danawan, A. (2015). Analisis deskriptif tes tiga tingkat materi optika geometri dan alat optik. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains, 2015(Snips), 597–600.
Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688
Astuti, W. P., Prasetyo, A. P. B., & Rahayu, E. S. (2014). Pengembangan Instrumen Asesmen Autentik Berbasis Literasi Sains Pada Materi Sistem Ekskresi. Journal UNNES, 43(2), 94–102.
Aulia Dini Hanipah, Titan Nurul Amalia, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1), 41–51. https://doi.org/10.51903/education.v2i1.148
Damanik, B. E. (2019). Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i1.7739
Dewi, S. Z., & Ibrahim, T. (2019). Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi BDewi, S. Z., & Ibrahim, T. (2019). Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 130–136.elajar IPA . Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 130–136.
Elham, S. K. M., & Abdullah, S. (2016). Perbincangan “Tingkah Laku” dan Interaksi Penghayat ke atas Beberapa Karya Seni Multimedia Interaktif di Malaysia. 2nd International Conference on Creative Media, Deisgn & Technology (REKA2016), 1997, 1–13. http://eprints.usm.my/id/eprint/39534
Hafizha, D., Ananda, R., & Aprinawati, I. (2022). Analisis Pemahaman Guru Terhadap Gaya Belajar Siswa Di Sdn 020 Ridan Permai. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 25–33. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p25-33
Hamadi, A. A. L. (2018). Pemahaman Guru Terhadap Keterampilan Proses Sains (Kps) Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Ipa Smp Di Salatiga. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 6(2), 42. https://doi.org/10.23971/eds.v6i2.935
Hardiansyah, B., & Primandari, P. N. (2018). Sistem Pakar Pengenalan Ekspresi Wajah Manusia Menggunakan Metode Kohonen Self Organizing Dan Principal Componen Analysis. INTEGER: Journal of Information Technology, 3(2), 43–54. https://doi.org/10.31284/j.integer.2018.v3i2.310
Irsan, I. (2021). Implemensi Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5631–5639. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1682
Kadir, A. (n.d.). Relasi kemampuan berpikir kritis dalam kemampuan literasi sains pada siswa kelas iv sekolah dasar. 14–22.
LATIFAH, D. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68–75. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2067
Lepiyanto, A. (2017). Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran Berbasis Praktikum. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 5(2), 156. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v5i2.795
Musianto, L. S. (2002). Perbedaan Pendekatan Kuantitatif Dengan Pendekatan Kualitatif Dalam Metode Penelitian. Jurnal Manajemen Dan Wirausaha, 4(2), 123–136. https://doi.org/10.9744/jmk.4.2.pp.123-136
Nugroho, P. A., Fenriana, I., & Arijanto, R. (2020). Implementasi Deep Learning Menggunakan Convolutional Neural Network (CNN) Pada Ekspresi Manusia. Algor, 2(1), 12–21.
Nurqaidah, S., & Hendra, A. (2020). Persepsi Siswa Tentang Efikasi Guru Dan Tingkah Laku Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 158–166. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.23
Prabowo, C. A., & Widodo, W. (2018). Mengukur Tingkat Perkembangan Kognitif Siswa Sekolah Dasar dalam Bidang Sains menggunakan Tes Kemampuan Penalaran Ilmiah Determining Elementary Students’ Cognitive Development Levels in Science Using Scientific Reasoning Skills Test. 15(2004), 69–73.
Rahayu, A. H., & Anggraeni, P. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 5(2), 22–33. https://doi.org/10.24815/pear.v7i2.14753
Rofiq, A. (2009). Sumber daya manusia Indonesia yang berkualitas merupakan aset bangsa dan negara dalam melaksanakan pembangunan nasional di berbagai sector dan dalam menghadapi tantangan kehidupan masyarakat dalam era globalisasi. 0–41.
Sidik, A. D. W. M., Suryana, A., Edwinanto, Artiyasa, M., Pradiftha Junfithrana, A., Himawan Kusumah, I., & Imamulhak, Y. (2021). Pengenalan Ekspresi Wajah Menggunakan Teknik Filter Wavelet Gabor. FIDELITY : Jurnal Teknik Elektro, 3(1), 1–4. https://doi.org/10.52005/fidelity.v3i1.84
Siregar, R. L. (2021). Memahami tentang Model, Strategi, Metode, Pendekatan, Teknik, dan Taktik. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 63–75.
Sri Anitah W. (2019). Strategi Pembelajaran. Modul Strategi Pembelajaran PKN, 1, 13.
Ulfa, U., Saptaningrum, E., & Kurniawan, A. F. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu Terhadap Penguasaan Literasi Sains Siswa. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 2(2), 257. https://doi.org/10.20961/prosidingsnfa.v2i0.16408
Uliyandari, M. (2014). Analisis Tingkat Pemahaman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri Kota Bengkulu Untuk Mata Pelajaran Kimia (descriptive research). Skripsi, Hlm 6-9.
Whiti Estari Negeri, A. S. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series, 3(3), 1439–1444. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Zahroh, L. (2021). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Keislaman, 1(2), 186–201. https://doi.org/10.54298/jk.v1i2.3364