Implementasi Media Papan Rahasia Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Kolaborasi Siswa Kelas VI di MI Roudlatul Khuffadz

Authors

  • salmawati adam MAHASISWA IAIN SORONG
  • Sella Nofriska Sudrimo Institut Agama Islam Negeri Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/misool.v7i1.2141

Keywords:

komunikasi siswa, kolaborasi siswa, media papan rahasia

Abstract

This article aims to evaluate the implementation of The Secret Board media in improving communication and collaboration skills using the jigsaw model learning method in Class VI students in Mathematics at MI Roudlatul Khuffadz. The student population amounted to 32 students in a Class VI with a sample taken amounted to 16 students from that class. This study uses a qualitative approach with descriptive data collected through observation, interviews, and document analysis. The results showed that the secret board Learning media can create an interactive learning environment, increase student participation, confidence in communication, and good teamwork skills, as well as increase learning motivation. This study concludes that this media is effective and can be used as a reference for teachers to design learning strategies that are more interactive and collaborative

References

Anwar, N. T. (2018). Peran Kemampuan Literasi Matematis pada Pembelajaran Matematika Abad-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 364–370.

Dalimunthe, I. S. (2018). Posisi Pendidikan Islam Dalam Issu. Jurnal Al-Fatih, I(2), 284–300.

Dwi, R., Putri, R., Ratnasari, T., & Trimadani, D. (2022). Pentingnya Keterampilan Abad 21 Dalam Pembelajaran Matematika. SICEDU: Science and Education Journal, 1(2), 449–459.

Fernanda, M. M., Sano, A., & Nurfarhanah, . (2012). Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Konselor, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.24036/0201212698-0-00

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022

Jasrani, J., Arafat, A., & Firdaus, F. (2023). Evaluasi Program Corporate Social Responsibility Pt Gasing Sulawesi. Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian, 5(1), 1. https://doi.org/10.56630/jti.v5i1.283

Kusuma, A. W. (2018). Meningkatkan Kerjasama Siswa dengan Metode Jigsaw. Konselor, 7(1), 26–30. https://doi.org/10.24036/02018718458-0-00

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar ( Studi Literatur ). 4, 1526–1539.

Mu’minah, I. H. (2021). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) dalam Menyongsong Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 584–594.

NA Sholihah, S KM, SS Irwan Abbas, A. A.-2023. (2016). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. 08(September), 1–23.

Nurfadillah1, Y. K. (2020). Naskah Publikasi Naskah Publikasi. Occupational Medicine, 53(4), 130.

Rakanita Dyah Ayu Kinesti1, R. K. N. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Papan Pintar Berbasis Joyfull Learning Pada Mata Pelajaran. Communnity Development Journal, 5(3), 5740–5744.

Saputra, H. (2024). Penguatan Kemampuan Peserta Didik dalam Menghadapi Era Society 5.0 Melalui Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 287–302.

Saraswati, K. (2019). Peningkatan Rasa Ingin Tahu Siswa pada IPA Melalui Guided Discovery. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(10), 942–952. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/15048

Sari, M., Khaliza, R., Annisa, A., Maulidiyah, S., & Zahra, N. G. (2024). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Melalui Pemanfaatan Media Diorama. Warta Dharmawangsa, 18(1), 193–204. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4265

Senjaya, Aloysia Ayfen, dkk. (2021). Pengambilan Keputusan Kelompok. In Researchgate (Issue April). https://www.researchgate.net/publication/350653703_Pengambilan_Keputusan_Kelompok

Setiowati, S. (2023). Implementasi Metode BSB 3P (Pembelajaran Papan Pintar) Matematika pada Kreativitas Siswa SDN Bareng 1 Nganjuk. Sains Data Jurnal Studi Matematika Dan Teknologi, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.52620/sainsdata.v1i1.4

Sholihah, H. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2016). Metode Pembelajaran Jigsaw Dalam Meningkatkan Ketrampilan Komunikasi Siswa SMP. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 160–167.

Simamora, M. E. B., & Cendana, W. (2021). Penggunaan Media Salindia Interaktif Untuk Menarik Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(1), 38–42. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i1.3189

Downloads

Published

2025-07-27