Teaching Across Disciplines: Challenges and Strategies of Multi-Subject Teachers in Elementary Education

Authors

  • Nirwati Nirwati Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Sella Nofriska Sudrimo Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Lestari Handayanti Institut Agama Islam Negeri Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/misool.v7i2.2337

Keywords:

Creativity, Elementary education Challenges, Multi-subject teacher, Learning strategies

Abstract

This study aims to examine in depth the challenges and strategies employed by multi-subject teachers in carrying out the teaching and learning process at SD Nurul Sakinah Azzahrah, Sorong City. The emergence of multi-subject teachers is a consequence of the limited number of educators, requiring one teacher to handle several subjects beyond their area of expertise. This research applied a descriptive qualitative method, with data collected through in-depth interviews, classroom observations, and documentation review. The findings reveal that teachers face several major challenges, including limited time for lesson preparation, varying levels of subject mastery, and a lack of learning media and facilities. Nevertheless, teachers demonstrate adaptability by employing strategies such as utilizing simple technology, creating context-based learning materials from the local environment, and adjusting instructional approaches to students’ characteristics. Support from school leadership and collaboration among teachers also enhance the effectiveness of learning. The study concludes that creativity, professional reflection, and strong commitment are key factors in ensuring the success of multi-subject teachers in maintaining learning quality in elementary schools with limited resources.

References

Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era digital: pendekatan, media, inovasi. CV. Pilar Nusantara.

Cahyanti, N. S. (2025). Strategi Kepemimpinan Adaptif Kepala Sekolah dalam Manajemen Kurikulum yang Adaptif di Sekolah-Sekolah Tertinggal. Al-Amin: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 100–120.

Fatmawati, R. (2021). Strategi Guru Kelas Dalam Menerapkan Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas III di SDI Hasaniyah Nahdlatul Wathan Tenggarong Seberang. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 6(3), 183–190.

Gunawan, F. (2021). Persepsi Guru Tentang Strategi Multiple Intelligences Dalam Pembelajaran PAI Kelas VII Di SMPN 22 Bandar Lampung. Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung.

Hidayah, H., Suwarningsih, T., Judijanto, L., Janah, R., Pujowati, M., Apriyanto, A., Widuri, R., Nurbayani, N., & Efitra, E. (2025). Strategi Pembelajaran di Sekolah Dasar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Imanina, K. (2020). Penggunaan Metode Kualitatif dengan Pendekatan Deskriptif Analitis dalam PAUD. Jurnal AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 5(1), 45–48.

Indriasih, I. D. (2020). Media Tali Laso Quick Response Code Pembelajaran Tematik Pada Siswa Inklusi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(1), 209–226.

Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi pembelajaran: Menggali potensi belajar melalui model, pendekatan, dan metode yang efektif. Ananta Vidya.

Juita, S., Ananda, R., & Rizal, S. (2024). Analisis Kemampuan Guru dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran IPAS di UPT SDN 013 Kumantan. Journal of Education Research, 5(4), 6198–6206.

Jumani, J. (n.d.). Meningkatkan Kreativitas dan Inisiatif Guru melalui Model Pembelajaran Daring dalam Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(3), 416–429.

Mahmud, B. (2023). Kreativitas Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. EDUCHILD (Journal of Early Childhood Education), 4(2), 93–102.

Mea, F. (2024). Peningkatan efektivitas pembelajaran melalui kreativitas dan inovasi guru dalam menciptakan kelas yang dinamis. Inculco Journal of Christian Education, 4(3), 252–275.

Meyvita, I., Azizah, A. N., Alya, J., & Agetta, Y. M. (2025). Membangun Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar dalam Menyambut Pendidikan Berkualitas. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 212–231.

Miles, M. B. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks.

Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan guru dalam mengembangkan media pembelajaran. Journal of Science and Education Research, 1(1), 43–50.

Muslimin, A., Roziqin, M. K., & Anandita, S. R. (2025). Strategi Inovatif Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran: Studi Kasus di SMPN 3 Jombang. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 8(3), 100–106.

Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi pemberdayaan sekolah sebagai upaya peningkatan manajemen pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2).

Nasution, M. K. (2012). The Relationship Between Teacher Interpersonal Behavior and Student Attitude Toward Science Learning in Primary School: Indonesian Case Study. Visipena, 3(2), 1–12.

Purwanti, E., Uminar, A. N., & Munafiah, N. (2024). Penerapan Konsep Differentiated Instruction: Tinjauan Literatur tentang Strategi Pembelajaran yang Berorientasi pada Keberagaman Siswa. Quantum Edukatif: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 1(1), 20–25.

QONITAH, A. N. (2024). Pembelajaran Tahfidz Al Qur’an Dengan Metode Talaqqi Bagi Siswa Kelas V Di SD A 1 Wildan 2 Bekasi Tahun Pelajaran 2023/2024. INSTITUT AGAMA ISLAM PEMALANG (INSIP) JAWA TENGAH.

Rodhiyana, M. (2025). Peran strategis guru dalam pendidikan dan masyarakat: Tantangan dan inovasi di era digital. Spektra: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 202–220.

Sabila, H. Z. (2025). PERSPEKTIF DAN TANTANGAN GURU DALAM EVALUASI SERTA PENCAPAIAN STANDAR KOMPETENSI DI SEKOLAH DASAR KABUPATEN GARUT. J-TELITE: Journal of Transforming Education through Leadership, Innovation, and Teaching Excellence, 1(01), 19–31.

Sahra, A. P., Komalasari, K., Kayyis, I. I., Andrian, M., & Iskandar, S. (2025). Evaluasi Manajemen Sekolah Dasar Studi Kasus dalam Menantang Paradigma Konvensional dan Menciptakan Inovasi Pendidikan Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Global Education, 6(2), 313–322.

Supriadi, A., Kusen, K., & Apriani, E. (2023). Kompetensi Pedagogik Guru Pai Dalam Inovasi Pembelajaran Berbasis Multimedia di Smpit Mutiara Cendekia Lubuklinggau. intitut agama islam negeri.

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi pengelolaan kelas unggulan dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 46–57.

Zahroh, N. I., Nasution, L. A., Tazqia, A. D., Faiha, H. A. I., & Nurhayati, D. (2025). Strategi pengumpulan data dalam penelitian kualitatif: Teknik, tantangan dan solusinya. Tarbiyatul Ilmu: Jurnal Kajian Pendidikan, 3(6), 107–118.

Zhou, D., Liu, S., Zhou, H., Liu, J., & Ma, Y. (2023). The association among teacher-student relationship, subjective well-being, and academic achievement: Evidence from Chinese fourth graders and eighth graders. Frontiers in Psychology, 14, 1097094.

Downloads

Published

2025-11-04