The Relationship Between Cognitive Ability in Mastery of Science Concepts and Innovative Ideas of Science Teaching for Prospective Elementary School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.47945/misool.v6i1.1689Keywords:
Cognitive Ability, Science Concept, Teacher CandidatesAbstract
Cognitive is a mental ability related to a person's knowledge, understanding, and intelligence. Broadly, cognitive includes the process of acquiring, structuring, and using knowledge. Cognitive can also be interpreted as the ability to learn, think, and solve simple problems, as well as the skill of understanding the surrounding environment. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through interviews, to explore information from prospective PGMI teacher students at IAIN Sorong. The research can be concluded that a deep conceptual understanding of science provides benefits for prospective teachers and students. For aspiring teachers, a strong understanding of the basic concepts of science allows them to develop science learning that is more interesting, meaningful, and relevant for students. This includes the ability to explain material clearly, identify difficult concepts, make connections with real life, and design effective learning activities such as practicums, experiments, and science projects. For students, a good conceptual understanding can increase their enthusiasm, engagement, and understanding of science. In addition, a deep understanding also helps students develop critical and creative thinking skills. Thus, mastery of comprehensive basic science concepts plays an important role in improving the quality of science learning and developing students' potential
References
Astuti, L. S. (2017). Penguasaan Konsep IPA Ditinjau Dari Konsep Diri. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 40–48.
Diana, D., Sukamti, S., & Winahyu, S. E. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 2(11), 1110–1120.
Filindity, Y., & Kayadoe, V. (2020). Inovasi Guru Dalam Pembelajaran Sains Untuk Meningkatkan Kompetensi Dan Kreativitas Siswa. Science Map Journal, 2(1), 20–23.
Fitria, Y. (2014). Refleksi Pemetaan Pemahaman Calon Guru Sd Tentang Integrated Sains Learning. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 82.
Hasibuan, D. H. M. I., & Pd, M. (2014). MODEL PEMBELAJARAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING) Oleh. II(01), 1–12.
Husain, A. (2014). Hakikat Pengembangan. Igarss 2014, 1, 1–5.
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1), 116–152.
Meidawati, Sobron A.N, Bayu, R. (2019). Persepsi Siswa Dalam Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Belajar Ipa. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38.
Rabiudin, R., Ituga, A. S., & Rahmadana, A. (2022). Analisis Kausalitas Kemampuan Kognitif Siswa Papua dalam Belajar Sains. Attractive: Innovative Education Journal, 4(1), 138–147.
Syofyan, H., & Trisia Lusiana Amir. (2019). Penerapan Literasi Sains Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Calon Guru Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 35–43.
Zulfitria, S. R., & Khanza, M. (2021). Penggunaan Metode Bercerita Dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Pada Anak Usia Dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 53–60.
Hendawati, Y., Putri, S. U., Pratomo, S., & Widianingsih, F. (2018). Penerapan Model Mind Mapping Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13(2), 113–124.
Pradita, P., Studi, P., Biologi, P., & Surakarta, U. M. (2014). 172430-ID-kemampuan-guru-ipa-dalam-
Syahwani, U. (2015). STRATEGI COOPERATIVE LEARNING MODEL JIGSAW DALAM PEMBELAJARAN IPS DI KELAS IX MTs NEGERI KETAPANG. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.
Saputri, A. N., & Desstya, A. (2023). Implementasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Berbasis Kearifan Lokal di Kabupaten Sragen. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 1–8. https://doi.org/10.30651/else.v7i2.18280
Dewi, P. S. (2016). Peta konsep sebagai pendukung pembelajaran dalam memahami pengetahuan konsep dasar IPA untuk calon guru sekolah dasar 386. Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3, 386–407.
Prabawati, M. A. (2022). Literature Review: pembelajaran IPA berbasis project based learning terintegrasi terhadap ketrampilan abad 21 sebagai upaya realisasi kurikulum merdeka. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 0(0), 105–112.
Widyaningsih, S. Y., Haryono, & Saputro, S. (2012). Model MFI dan POGIL Ditinjau dari Aktivitas Belajar dan Kreativitas Siswa terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Inkuiri, 1(3), 266–275.
Relisa, Murdiyaningrum, Y., & Lismaynati, S. (2019). Kreativitas Guru dalam implementasi kurikulum. Jakarta: pusat penelitian kebijakan penidikan dan kebudayaan, badan penelitian dan pengembangan. kementrian pendidikan dan kebudayaan. In Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.