Teacher Professional Competence in Implementing Fiqih Learning Evaluation Activities
DOI:
https://doi.org/10.47945/jqaie.v4i1.1345Keywords:
kompetensi guru, evaluasi pembelajaran, fiqihAbstract
This research aims to describe the process of implementing learning evaluations carried out by class VII fiqh teachers at MTs NDM Surakarta and learn more about teacher competence in preparing learning plans, implementing learning, and conducting learning evaluations. The research type was descriptive qualitative; data was obtained by interviewing one of the teachers at MTs NDM Surakarta. Data analysis is based on the research objectives: teachers already have good competence in planning, implementing, and evaluating learning, so the learning outcomes obtained at this school also increase.
Downloads
References
Abidin, Z., & Purnamasari, M. (2023). Peran Kompetensi Sosial Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa (Sebuah Keharusan Yang Tak Bisa Ditawar). Research and Development Journal of Education, 9(1), 513. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.16900
Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 19(1), 34-49.
Bogdan, R., & Biklen, S. K. (1997). Qualitative research for education (Vol. 368). Boston, MA: Allyn & Bacon.
Harahap, N. R., & Wulandari, P. (2022). Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Pembinaan Akhlak Siswa di MTs Islamiyah Petangguhan. Tajribiyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 85–92.
Ina, M., Revita, S., Siti Nurul, I., & Dwi Nur, F. (2020). Analisis Kompetensi Guru Dalam Proses Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Di SDN Peninggilan 05. Nusantara : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2, 262–275.
Kiptiyah, A. (2023). Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Kediri. Ulul Amri : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam kemampuan kepala madrasah dalam mengelola semua sumber daya yang ada di madrasah . 2(1), 74–89.
Idrus., L. (2019). Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, 2, 920–935.
Indriawati, P., Susilo, G., Saputra, D. S., & Seli, S. (2023). Gambaran Kompetensi Kepribadian Guru Pada Era Milenial. Jurnal Syntax Fusion, 3(02), 152-162.
Muhammad, M. (2022). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Supervisi Pendidikan Di Sdn 017 Seberang Tembilahan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 144. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8800
Munandar, A., Alfathan, P. I., Pitri, N., Karmisa, N., Azlaini, M., Alfikri, A., Puspita, C., Nurazizah, N., Karomah, L., & Amaliyah, E. (2023). Evaluasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Innovative: Journal Of Social Science Reserch, 3(6), 786–798.
Musri, N. A., & Adiyono, A. (2023). Kompetensi Guru Mata Pelajaran Fiqih dalam Meningkatkan Keunikan Belajar. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(1), 33–42. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i1.2203
Perni, N. N. (2019). Kompetensi Pedagogik Sebagai Indikator Guru Profesional. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 175. https://doi.org/10.25078/aw.v4i2.1122
Sofia, I., Nafla, S. A., Siraj, S., Situmorang, S., Wulandari, T., & Hidayatullah, T. Y. (2023). Kompetensi Guru Dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 2(1), 183–188.
Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258–264. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.30
Wati, F., Kabariah, S., &Andiyono. (2023). Subjek dan Objek Evaluasi Pendidikan Di Sekolah / Madrasah Terhadap Perkembangan Revolusi Industri 5.0. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(Subjek dan Objek), 384–399. https://jpk.joln.org/index.php/2/article/view/47
Worthen, B. R., & Sanders, J. R. (1991). The changing face of educational evaluation. Theory into Practice, 30(1), 3-12.